Het magazine van je organisatie informeert je lezer, maar zorgt er ook voor dat de lezer zich verbonden voelt met je organisatie. Het is een belangrijk instrument binnen je communicatiemix. In dit dossier leer je van A tot Z hoe je alles uit je blad kan halen.
Magazines
Context - Je magazine oriƫnteren
Vooraleer je het magazine induikt, oriënteren we het magazine binnen de context van de organisatie. Waarom zou het een meerwaarde zijn in de communicatiemix? Welke doelstellingen wil je ermee bereiken? Verder duiken we in de doelgroep en bekijken we het kostenplaatje.
Concept - Je magazine opbouwen
Het concept van je magazine is ook wel een bouwplan. Hier zet je de verschillende puzzelstukjes ineen. Van bladpijlers over vormgeving tot beeldvorming, hier maken we verschillende keuzes. En dat bouwplan is het sjabloon voor elke editie dat van het magazine volgt.
Creatie - Je magazine maken
Telkens een nieuwe editie van het magazine maken, is een hoop werk. Daarom verzamel je mensen om je heen die je hierbij kunnen helpen. Iedereen heeft zijn eigen taken en verantwoordelijkheden, die spreek je goed af. Verder houdt iedereen zich aan de gemaakte afspraken en deadlines.
Check - Je magazine evalueren
Door je magazine te blijven evalueren, zorg je ervoor dat je er telkens het beste uit haalt. Bij elke nieuwe editie is het slim om even stil te staan bij de vorige, wat was goed en wat kon beter? Jaarlijks heb je nieuwe ideeën nodig om met een fris hoofd aan een nieuwe jaargang te beginnen. Je houdt vinger aan de pols bij je lezers, en voert af en toe een lezersonderzoek uit.