Uit 59 inzendingen nomineerde de jury van de Kortom Awards 10 projectvoorstellen van een overheids- of socialprofitorganisatie die kans maken op de Award overheid of social profit.
- Home
- Kortom Awards
- De laureaten van 2023
De laureaten van 2023
Stad Hasselt geeft elk jaar enkele wijkkranten uit. Dit doet de stad in enkele van de wijken die grenzen aan het stadscentrum, en in verschillende deelgemeenten met een sterke eigen identiteit (Stevoort, Kuringen, Sint-Lambrechts-Herk). De krantjes in A5-formaat bevatten verhalen van en informatie voor doorsnee Hasselaren uit de buurt.
De stad werkt hiervoor met burgerredacties: de burgers krijgen de ruimte om het verhaal van hun dorp of buurt te vertellen. Ze staan in voor de bedeling én de inhoud van hun wijkkrant. De stad voorziet een jaarlijks werkingsbudget, betaalt de druk, verzorgt de vormgeving en leest na. Ten slotte brengt de communicatiedienst de redacties regelmatig samen om inspiratie uit te wisselen.
"Als communicatie-experts weten we dat een magazine maken niet altijd van een leien dakje loopt. Nochtans slagen de redacties erin om telkens een boeiend en origineel krantje af te leveren, waar wij dan ook weer inspiratie uit putten voor ons communicatiemateriaal. En zo is de cirkelbeweging rond. Een heel mooie co-creatie, waar we als stad fier op zijn." Joey Bougard, Stad Hasselt
Het Wit-Gele Kruis Antwerpen stak hun personeelsmagazine 't Kruis in een nieuw jasje. De communicatiedienst nam het magazine volledig in handen: zowel het concept, de redactie, eindredactie, fotografie en lay-out gebeurt in-house.
Naast het magazine zelf maken, kregen ook de 15 afdelingen van de organisatie een grotere stem. Ze vergrootten de redactieraad. Daaardoor zijn meer collega's betrokken in de onderwerpkeuze en uitwerking van de artikels. Zo zijn de artikels een betere vertaalslag van de werkvloer, worden verschillende functies en diensten in beeld gebracht en komen alle afdelingen ongeveer evenredig aan bod. Door deze acties creërt de communicatiedienst een nieuwe betrokkenheid van de medewerkers. Bovendien is het ook de manier om de vinger aan de pols te houden.
Het nieuwe concept voor het magazine kwam er na een bevraging bij de collega’s. Daarna legde de communicatiedienst het concept ter goedkeuring voor bij verschillende departementen. Na elke editie (driemaandelijks) volgt ook een evaluatie.
"'t Kruis is een belangrijk communicatiekanaal voor ons, want we werken gedecentraliseerd over de hele provincie Antwerpen. We hebben 15 afdelingen én het overgrote deel van onze collega’s is dagelijks (alleen) op de baan. Relevante informatie komt van de werkvloer: collega's op de baan, afdelingsleiding, stafmedewerkers, ondersteunende diensten... We zorgen ervoor dat de inhoud vastgepakt en gelezen wordt. Zij vertellen, wij verpakken." Stien Van Peer - Wit-Gele Kruis Antwerpen
De zwakste schakel van cybersecurity zijn nog steeds de mensen. Met een creatieve campagne maakt Kom op tegen Kanker haar medewerkers bewust van de risico’s, hoe ze gevaren herkennen en ermee om kunnen gaan. Kom op personaliseerde de ‘zwakste schakel’ in de vorm van een fictieve collega: Guido De Proest. Een sympathieke kerel, maar nogal goedgelovig. Hij illustreerde in een reeks filmpjes hoe het vooral niet moet. De tips en tricks noemen ‘Guido’s en Guidon’ts’.
Kom op zette 5 thema’s centraal (clean bureaublad, sterke wachtwoorden, opletten voor phishing, zorg dragen voor je laptop, zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens) en ontwikkelde voor elk thema een video, een infographic en mailingcampagnes. Ze communiceerden ook via kantooraffiches, Guido kreeg een plek op het intranet en op het einde kreeg iedereen een diploma door Guido en een zakdoekdoosje. Via een voor- en nameting (phishingtest) ontdekte Kom op dat er na de campagne minder collega’s in de phishing trapten. De medewerkers gaven de campagne in een interne bevraging een 4,75/5.
"Informatieveiligheid is een cruciaal onderwerp voor bijna alle organisaties, en vaak vereist het een gedragsverandering bij medewerkers. Onze interne campagne bewijst dat zelfs een complex en saai onderwerp op een creatieve, leuke manier kan worden overgebracht en medewerkers kan enthousiasmeren." - Caroline Verschaeren, Kom Op Tegen Kanker
Stad Halle kampt met een groot tekort aan kinderopvangplaatsen. Daarom lanceerde de stad in 2022, samen met de organisaties Ferm en Pavok, een crossmediale wervingscampagne. De campagne zet Halse onthaalouders in de spotlight en focust op de essentie van een goede zelfstandige onthaalouder: iemand die zichzelf en zijn woning openstelt en er zo met heel zijn hart is voor de allerjongsten. De slogan van de campagne werd dan ook niet voor niets 'Onthaal met huis en hart.'
Met een informatie- en affichecampagne toont de stad dat kinderen onthalen een prachtig beroep is. Halse onthaalouders Cindy, Laura en Nele delen hun ervaringen via affiches, social posts, video, interviews en podcasts. De campagne eindigt met een live gesprekspanel voor geïnteresseerden. De organisaties Ferm kinderopvang en Pavok helpen o.a. met de opstart en administratie van de nieuwe onthaalouders. Ook hun werking komt uitgebreid aan bod via een podcasten het gesprekspanel
Dankzij de campagne startten drie nieuwe onthaalouders in Halle.
"Onthaalouders zijn broodnodig maar schaars. Met deze warme campagne ‘Onthaal met huis en hart’ tonen we hoe prachtig dat beroep eigenlijk is. Met échte verhalen…van Halse onthaalmoeders zelf. Daarnaast laten we ook de organisaties die onthaalouders ondersteunen aan het woord. En met succes! Drie nieuwe onthaalouders zijn gestart via deze campagne." - Jellina Vanderheijden, Stad Halle
“Hoe krijgen we meer jongeren naar de Kringwinkels en dit voor meer dan enkel kledij?” Dat was de vraag die de Kringwinkel stelde aan Thomas More studenten.
Een van de campagnevoorstellen - Point of Niew - werd ook uitgewerkt. De campagne wil het assortiment van de Kringwinkels promoten en aantonen dat tweedehandsspullen niet 'oud, saai of vuil zijn'. De affiches tonen wat je met tweedehandsspullen kan doen. Bovendien werd in de Kringwinkels zelf een opstelling gemaakt met de producten. De campagne verloopt in verschillende waves. De eerste in september liep op social media (ads), Guido Magazine, website van Guido, affiches in de winkels, postkaarten en showcards.
"De campagne komt voort uit een samenwerking met jongeren, gericht op jongeren. Ze konden dus zeer goed aanvoelen wat wel of niet zou werken. Intern kregen we van de Kringwinkels ook heel wat positieve feedback omdat de campagne ook duidelijk 'gewone' producten in de kijker zet." - Karen Van Roose, HERW!N
Voor de nieuwe website van gemeente Mol werd de kaart getrokken van dienstverlening. Het doel van de website? Maximaal de dienstverlening ondersteunen en faciliteren, vertrekkende vanuit de doelstelling die een websitebezoeker heeft.
De gemeente deed een doorgedreven gebruikersonderzoek om tot het resultaat te komen. Het resultaat is een laagdrempelige en toegankelijke website die naar de essentie gaat. Grote foto's, nieuwsberichten of 'ballast' die de organisatie zelf naar voren wil schuiven, verdween in de papiermand. Meer dan 30 diensten werkten mee aan het resultaat en elke productfiche is nog steeds gelinkt aan één verantwoordelijke. Op die manier creeërde gemeente Mol een breed intern draagvlak.
"Onze nieuwe website is voor velen zoals een rijstwafel, droog en saai. Hij is niet gekruid, zonder toppings en al helemaal niet spannend of excentriek. Maar dat is juist de bedoeling! We willen onze inwoners zo snel mogelijk, zonder ballast, leiden naar datgene wat ze zoeken. Je surft naar een gemeentelijke website om informatie te vinden over jouw gemeente. Om terug naar de rijstwafel te gaan: als je enige doel is om je honger te stillen, dan is een rijstwafel veel beter dan een urenlang diner in een sterrenrestaurant met tierlantijntjes." - Roeland Kortleven, Gemeente Mol
In De Comeback volgt LM Plus ziekenfonds het verhaal van een M/V/X die uit het spreekwoordelijke dal kruipt om een berg te gaan beklimmen. Iemand die na een voorval, accident of ziekte terug het leven oppikt. Wat overkwam die persoon? Hoe is die persoon met die gewijzigde situatie omgegaan? Hoe vergaat het hen nu? Maar ook…hoe reageer je als omgeving het best op iemand die zoiets meemaakt?
De thema’s die in De Comeback worden aangesneden zijn zeer divers: van leven met een eetstoornis over de impact van endometriose op een zwangerschapswens, de diagnose ziekte van Parkinson tot het leven hernemen na een ernstig brandwondenincident of suïcidepoging. Het opzet van de podcastserie De Comeback is vooreerst informatief-narratief, maar er schuilen in elke aflevering concrete tips.
De podcast werd volledig in-house gemaakt. Om de kwaliteit te garanderen, liet LM Plus de podcast screenen door een podcast-expert. Ook collega's en geïnterviewden konden feedback geven op het eindresultaat. Voor gevoelige afleveringen, zoals die over de suïcidepoging, won LM Plus ook info en expertise in bij het Vlaams Expertisecentrum Suïcidepreventie.
"Van het ontwerp voor het logo van De Comeback tot de montage en het inspreken van de voice-overs… alles is huisgemaakt door het team Communicatie van LM Plus ziekenfonds. Het is echt teamwork. We ontvingen bovendien al heel wat fijne feedback, zowel van leden als niet leden. Ze hebben uit de tips geleerd hoe ze het gesprek met iemand uit hun omgeving kunnen aanknopen. Of ze kijken nu op een andere manier naar bijvoorbeeld een verslaving." - Eline Bruneel, LM Plus ziekenfonds
LEJO Ronse wil meer bewustmaking creëren rond racisme en lanceerde, naar aanleiding van de Internationale Dag tegen Racisme, een rapnummer met muziekvideo. Het nummer lieten ze maken door jongeren uit de doelgroep.
De vier jongeren schreven het nummer uit eigen ervaring. Ze kregen carte blanche om het nummer te schrijven en te producen. Ook de beslissingen en aanpak rond de muziekvideo werden met de jongeren doorgenomen. Om de video te promoten maakte LEJO content over the making off en brachten ze de boodschap achter de video in beeld.
"Het is een originele en creatieve manier om het onderwerp racisme in de leefwereld van jongeren bespreekbaar te maken en een platform te bieden op maat van de jongeren zelf. Het versterkt de stem van de jongeren door hun mening te leggen in muziek. Daarnaast geeft het hen extra ervaring met het schrijven en producen van een nummer." - Julie Paeshuys - LEJO
Met de zindelijkheidscampagne wil Opgroeien dat traditionele media de brochure over zindelijkheid oppikken. Zo willen ze ouders informeren en bewust maken van de ondersteuning dat Kind en Gezin biedt bij potjestraining. Bovendien willen ze Kind en Gezin ook als merk in de kijker zetten.
Om deze doelstellingen te behalen, schakelde het agentschap Opgroeien de hulp in van enkele oude Vlaamse meesters. Met Midjourney genereerden ze schilderijen van de bekendste Vlaamse meesters waarbij een kindje op een potje te zien is. De campagne werd gelanceerd in maart 2023 en werd opgepikt door Het Nieuwsblad, De Standaard, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg, De Morgen, Het Laatste Nieuws, VTM Nieuws, ROB TV, Dag Allemaal, Q-Music en JOE. Op vlak van earned media was dit het grootste bereik voor een Kind en Gezin-campagne in de afgelopen drie jaar.
Maar ook op social media en in de consultatiebureaus gingen de beelden de ronde. En het webverkeer naar de Zindelijkheids-pagina op de Kind en Gezin-website haalde opmerkelijke resultaten op de dag van de campagnelancering. Met een piek die het aantal bezoekers op de pagina verviervoudigde.
"Maart 2023 was nog nét het moment voor we overspoeld werden met nieuws en campagnes rond AI en ChatGPT. Als eerste overheidsdienst ooit, pronkten we met een campagne waar AI werd ingezet om een maatschappelijke relevante boodschap te vertellen. En daar zijn we stiekem best wel een beetje trots op." - Niels Heselmans, agentschap opgroeien
De Vlaamse regering riep in 2022 de jobbonus in het leven. Werknemers met een brutomaandloon tot 2.500 euro konden een bonus tot max. 700 euro ontvangen. Rechthebbenden kregen een brief met de vraag om een rekeningnummer te registeren in Mijn Burgerprofiel.
De communicatiecampagne had als doel rechthebbenden (1) te informeren over hun recht op de jobbonus, (2) te overtuigen om een rekeningnummer te registeren en (3) te ondersteunen bij de digitaal uit te voeren handelingen. De communicatiedienst deed een uitgebreid vooronderzoek naar de doelgroep, werkte een intermediair netwerk van 3.500 partners uit, ontwikkelde en testte zoveel mogelijk ondersteunende middelen (zoals instructievideo’s, brieven …) bij de doelgroep.
Uiteindelijk registreerde 94% van de doelgroep het rekeningnummer.
"Wij geloven dat de communicatiecampagne een voorbeeld is van hoe de Vlaamse overheid klantvriendelijk en doelgroepgericht te werk kan gaan. Wij hebben ons met hart en ziel ingezet om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen de bonus konden ontvangen in deze financieel moeilijke tijden. Niet door ons er zomaar in te gooien en een ‘standaard’ communicatieplan toe te passen, maar door écht vat proberen te krijgen op de doelgroep en de drempels. Deze analyse vormde de absolute basis voor alle verdere acties. Zoals bv. na de eerste communicatieronde; toen hebben we op basis van data-analyse het profiel van wie nog geen rekeningnummer registreerde bepaald en gerichte nieuwe en datagedreven communicatie-acties opgezet." - Marieke Huion, DWSE