Welke initiatieven en campagnes zijn er voor de verkiezingen van oktober 2024?
De stemplicht verdwijnt bij de lokale verkiezingen van 2024. Heel wat (middenveld)organisaties nemen initiatieven om jongeren, kansengroepen of andere doelgroepen te informeren en te motiveren gebruik te maken van hun stemrecht. In dit artikel geven we een overzicht van deze initiatieven. Van sommige initiatieven kan je als communicatiedienst meteen mee aan de slag.
Dit artikel werd laatst geüpdatet op 2 oktober 2024
Dit artikel geeft een overzicht van bestaand materiaal rond de verkiezingen. We splitsen op tussen:
- Campagnes met communicatiemateriaal: onder dit hoofdstuk vind je campagnes die middenveldorganisaties ontwikkelden. Ze stellen ook communicatiemateriaal ter beschikking van lokale besturen.
- Praktijkvoorbeelden van communicatiecollega's: hier vind je materiaal die lokale besturen zelf ontwikkelden en inzetten voor de lokale verkiezingen. Je kan hier inspiratie uit halen voor je eigen communicatie. We
Campagnes met communicatiemateriaal
1. ABB: campagne naar de brede bevolking
Het Agentschap Binnenlands Bestuur plant een sensibiliseringscampagne naar de brede bevolking. ABB voorziet ook een toolbox voor lokale besturen: zo kan je als communicatiemedewerker communicatiemateriaal downloaden en gebruiken in je eigen communicatie.
Meer info en communicatiemateriaal
2. Stem Drempelvrij: communicatiemateriaal naar specifieke doelgroepen
In opdracht van het Agentschap Binnenlands Bestuur ontwikkelen 6 organisaties communicatie-initiatieven naar specifieke doelgroepen zoals jongeren, mensen met een beperking en mensen in een sociaaleconomisch zwakkere positie. Alle initiatieven en communicatiemateriaal dat je kan inzetten, is te vinden via de website www.stemdrempelvrij.be
Enkele van de initiatieven zijn een infobrochure in klare taal met alle informatie over lokale verkiezingen, een campagne gericht op jongeren door Bataljong, de EDUbox Burgerschap van VRT die jongeren bewust maakt van hun rol in een stad/gemeente en een leidraad van Netwerk tegen Armoedeom de drempels naar de stembus te verminderen. Verder vind je op de website materiaal op maat van mensen in armoede, mensen met een handicap en jongeren.
3. Campagne ‘Ieders stem telt’
Ieders Stem Telt is een campagne van 25 middenveldorganisaties, getrokken door SAAMO. De campagne focust zich op mensen in een kwetsbare situatie en streeft naar de participatie van alle groepen in de samenleving. Ieders Stem Telt biedt ondersteuningsmateriaal waarmee eerstelijnswerkers lokaal aan de slag kunnen om de nieuwe spelregels bij de verkiezingen uit te leggen. Daarnaast motiveert de campagne ook om een weloverwogen keuze te maken en te gaan stemmen.
Praktijkvoorbeelden van communicatiecollega's
1. Stad Gent: laagdrempelige brochure
Stad Gent ontwikkelde een laagdrempelige brochure over de lokale verkiezingen. Met deze brochure wil de stad de essentie bij de lokale verkiezingen uitleggen aan een minder taalvaardig publiek.
De opmaak, structuur en copy is gebaseerd op de principes van de Heerlijk Helder bewonersbrieven. De brochure werd ook getest en bijgestuurd door een klankbordgroep van een eerder kwetsbaar publiek. Het werd in print verdeeld bij intermediairs en sociale diensten om het persoonlijk contact te bevorderen. De brochure is ook digitaal beschikbaar.
Je kan de brochure onderaan dit artikel downloaden bij documenten. Gebruik dit gerust als inspiratie voor je eigen communicatie. Wil je op het bronbestand werken? Mail dan even naar communicatie@stad.gent
Voor het brede publiek voorziet Stad Gent:
- Informatie op de website
- Een artikel in het stadsmagazine van september
- Praktische zaken via persberichten en sociale media een week voor de verkiezingen
2. Gemeente Overijse: plooifolder
Gemeente Overijse ontwikkelde een infoboekje voor cliënten van het OCMW. Het boekje wordt ook verdeeld bij de woonzorgcentra van Overijse, de Thuisdiensten en de loketten van Burgerzaken.
Je kan het boekje inkijken onderaan bij documenten.
3. Stad Genk - #Ikgastemmen
Stad Genk plaatst in hun communicatie Genkenaars in beeld met de #ikgastemmen. Via Facebookposts en een artikel op de website roept de stad zo de burgers op om op 13 oktober hun stem te laten horen.
Neem een kijkje: https://www.genk.be/waarom-stemmen
4. Infoflash Gemeente Zulte
Om de burgers van Zulte te stimuleren om naar de stembus te trekken, verspreidt de gemeente een Infoflash met praktische info. Deze infoflash werd gedrukt en verdeeld in alle brievenbussen. Je kan het document bekijken bij downloads.
In de Infoflash vinden burgers o.a.:
- Praktische info over de stembureaus: na de verkiezingen in juni stuurde het bestuur bij (extra stembureaus, betere toegankelijkheid, aangepast signalisatie ...). Er wijzigen dus enkele zaken voor bewoners.
- Informatie over de nieuwe volmachtregels
- Praktische info over de verkiezingsdag
De gemeente zal in aanloop naar de verkiezingen de informatie ook in de kijker zetten op andere kanalen zoals sociale media.
5. Verkiezingskrantje Zwevegem
Ook Zwevegem maakte een verkiezingskrant op (A5). In de verkiezingskrant geeft Zwevegem meer uitleg over de verkiezingen. Ze roepen ook op om te stemmen door het belang van het lokale bestuur te duiden: hoe werkt een lokaal bestuur, waarover nemen zij beslissingen ...
In het krantje zie je ook een illustratie door Xavier Truant over de Zwevegemse verkiezingsdag. Deze tekening is tijdloos gemaakt zodat ze die kunnen hergebruiken in de toekomst. De tekening komt ook terug in ander communicatiekanalen, handtekeningen en zal op alle stemlocaties te zien zijn.
Ken je zelf initiatieven?
Deze lijst van campagnes en initiatieven wordt aangevuld. Ken je zelf een initiatief dat niet in de lijst staat? Laat het weten via ymke@kortom.be