Jullie werkten massaal mee aan het Groot Gemeentelijk Communicatieonderzoek

Jullie werkten massaal mee aan het Groot Gemeentelijk Communicatieonderzoek

Dit jaar vond voor de zesde keer het Groot Gemeentelijk Communicatieonderzoek plaats. En net zoals de vorige edities konden we rekenen op jullie enthousiaste medewerking. Wij gingen luisteren bij onze collega Eric Goubin, wetenschappelijk medewerker bij Kortom.

De respons was opnieuw zeer groot: 217 van de 300 steden en gemeenten (72%) namen deel aan deze online bevraging. Is dit uitzonderlijk?

Ook in de vorige edities haalden we 70 tot 75% respons. Het gebeurt in onderzoek zelden dat er zoveel respons is vanuit de populatie. Bijzonder is dat steden en gemeenten telkens weer uitkijken naar dit periodieke communicatieonderzoek. Die lokale communicatiediensten spiegelen zich aan de resultaten en vinden er werkpunten voor zichzelf in terug. Dat verklaart de grote bereidheid om de vragenlijst in te vullen.

Wat is volgens jou een van de belangrijkste bevindingen?

Corona leidde ertoe dat de aandacht voor interne communicatie is toegenomen bij veel lokale overheden. Ik hoop dat dit een duurzame trend is. Meer dan ooit hebben lokale overheden medewerkers die specifiek de functie opnemen van ‘coördinator’ interne communicatie. Die doen hun best om het bredere plaatje van interne communicatie te ontwikkelen: niet alleen droogweg informeren, maar ook met aandacht voor tweerichtingscommunicatie, waardering en verbinding.

Was er een resultaat dat je niet had verwacht?

Het was een verrassing dat de inzet van communicatiemedewerkers nog kleiner is geworden bij gemeenten met minder dan 10.000 inwoners. Zo houdt een kleine gemeente gemiddeld slechts 0,84 VTE communicatiemedewerker over: een daling ten opzichte van de meting in 2017 (toen nog 1,02 VTE). Hoe kan je met niet ééns een voltijdse medewerker de veelzijdige communicatiewerking van een lokaal bestuur kwaliteitsvol ontwikkelen? Hier dringt zich samenwerking op tussen gemeenten, of een grondige ronde gemeentefusies.

Het doet als onderzoeker ongelooflijk veel deugd als je merkt dat de bevindingen van je werk impact hebben.

Kreeg je veel reacties van gemeenten toen de resultaten bekend waren?

De feedback was doorgaans heel positief. Er zijn best wel veel communicatieverantwoordelijken die met het rapport aanklopten bij hun directie en beleidsmensen om meer aandacht en middelen te bepleiten voor de eigen communicatiewerking. Het doet als onderzoeker ongelooflijk veel deugd als je merkt dat de bevindingen van je werk impact hebben.

Hoe zie je dit onderzoek evolueren in de toekomst?

In 1997 deden we vanuit de hogeschool in Mechelen dit onderzoek voor het eerst. Omdat de interesse toen al groot was, zijn we het vijfjaarlijks gaan herhalen. Maar met de ruime belangstelling, overwegen we om de bevraging driejaarlijks te plannen, dus twee maal per gemeentelijke legislatuur.

 

Benieuwd naar de resultaten van het Groot Gemeentelijk Communicatieonderzoek? Ontdek de resultaten in Kortompedia.

Vergelijkbare artikelen

  1. 16 mei 2022Groot Gemeentelijk Communicatieonderzoek: meer communicatiewerk, nauwelijks meer middelen (2022)
  2. 1 januari 20257 goede voornemens voor het nieuwe jaar
  3. 18 december 2024Ga voor de beste ideeën met deze 5 brainstormtechnieken
  4. 22 oktober 2024Tips voor een veerkrachtige communicatiedienst
  5. 24 juni 2024Ga zorgeloos op vakantie met deze 7 tips

Vind je het antwoord niet op je vraag?

Een van onze medewerkers helpt je graag verder in de community.

Stel je vraag in de community

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

  • LOGO_VP.jpeg
  • 234_2imagine.png
  • logo-og.png

Cookies op deze website

Deze website maakt gebruik van cookies om goed te functioneren. Als je wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kan je jouw cookie-instellingen wijzigen. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen

Strikt noodzakelijk 8 cookies

Je ontvangt strikt noodzakelijke cookies, omdat ze nodig zijn voor het juist functioneren van deze website. Deze cookies kunt u niet uitschakelen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Voorkeuren 0 cookies

Deze website slaat jouw voorkeuren op zodat deze bij een volgend bezoek kunnen worden toegepast.

Geen cookies gevonden

Analyse 0 cookies

Deze website analyseert het gebruik ervan, zodat we functionaliteit daarop kunnen aanpassen en verbeteren. De gegevens zijn anoniem.

Geen cookies gevonden

Tracking 6 cookies

Deze website analyseert je bezoek om de inhoud beter op jouw behoeften af te stemmen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Extern 0 cookies

Deze website maakt gebruik van externe functionaliteit, zoals Social Media deelmogelijkheden.

Geen cookies gevonden