News alert: Dit leerden we tijdens onze studiedag over mediabeleid

News alert: Dit leerden we tijdens onze studiedag over mediabeleid

Begin deze maand kwamen we met meer dan 130 communicatiecollega’s samen in NewsCity om ons onder te dompelen in een sterk mediabeleid. We gingen naar huis met een rugzak vol inspirerende tips. Wat zijn de trends? En hoe speel je hierop in? Deze 5 inzichten helpen je om een sterk persbeleid uit te bouwen.

Verruim je blik op nieuwsconsumptie

Als je nieuws wil maken, moet je ook begrijpen hoe we omgaan met nieuws. Verdiep je hierin. Want de manier van nieuwsconsumptie heeft al veel veranderingen gekend. Nieuwsmedia spelen hierop in. Het is belangrijk om de trends te kennen. Zo willen mensen tegenwoordig vooral positief nieuws zien, omdat het ‘harde nieuws’ vaak wordt vermeden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een focus op oplossingen in plaats van enkel het probleem uit te leggen.

Maar naast de mediagebruiker, moet je de mediawereld zelf ook begrijpen. Want journalisten bepalen hoe je nieuws wordt gebracht, welk nieuws ze willen brengen, ... Probeer een goed beeld te krijgen van het medialandschap, zo kan je ook gerichter de juiste media contacteren als je je nieuws wil bekendmaken.

Breng reliëf in je perscommunicatie

Je perswerking stopt niet bij een persbericht. Je kan je nieuws op verschillende manieren brengen. Bel bijvoorbeeld eens op voorhand naar een journalist om je nieuws bekend te maken. Of organiseer ook een persmoment waar het nieuws ‘tot leven wordt gebracht’, bijvoorbeeld een rondleiding bij de opening van een nieuw ziekenhuis.

Kies de juiste beelden bij je persbericht

Beelden mogen niet ontbreken in je persbericht. Schenk voldoende aandacht aan de keuze van je foto’s of video’s. Gebruik bijvoorbeeld liefst beelden waar mensen opstaan die in de lens kijken. Want mensen willen mensen zien. Ook exclusieve beelden zijn een meerwaarde, zoals een foto van een museum dat binnenkort zal openen.

Kunnen persfotografen zelf foto’s maken tijdens een persmoment? Dat zijn dan extra punten voor jou. Want sommige media werken uitsluitend met zelfgemaakte beelden.

Monitor de perceptie van de buitenwereld bij een crisis

Je bent als organisatie in crisis als de buitenwereld vindt dat je in crisis bent. Houd dus goed de vinger aan de pols: onderzoek wat er over je organisatie verschijnt in de media en op social media platformen. Zo monitor je de perceptie van de buitenwereld. In hoeverre vinden externe stakeholders dat je organisatie verantwoordelijk is voor een crisis? Zulke inzichten helpen je om als woordvoerder je persstrategie te bepalen.

Bouw een netwerk met journalisten én communicatiecollega’s uit

Als journalisten je kennen, maakt dit het makkelijker om contact op te nemen voor een nieuwsbericht. Maar contacten onderhouden gaat verder dan enkel de journalistenwereld. Ook je communicatiecollega’s zijn goud waard om een sterk mediabeleid te onderhouden. Zij kunnen je inspireren met hun perswerking. Zo hoef je niet altijd zelf je hoofd te breken over de uitdagingen in het communicatievak.

Wil je je verder verdiepen in mediabeleid? Duik in ons kennisdossier op Kortompedia. Je vindt er inspirerende kennisartikels en een checklist om je persbericht volledig mediaproof te maken.

Vergelijkbare artikelen

  1. 4 november 2021Hoe schrijf je een goed persbericht?
  2. 5 november 2021Waarom moet je inzetten op perscommunicatie?
  3. 5 november 2021Hoe stel je een perslijst op?
  4. 5 november 2021Hoe verzend je een persbericht?
  5. 5 november 2021Hoe kan je in de pers komen?

Vind je het antwoord niet op je vraag?

Een van onze medewerkers helpt je graag verder in de community.

Stel je vraag in de community

Opleidingen over AI

Op maandag 17 februari 2025 in Brussel

ChatGPT: prompten als een pro

Op donderdag 27 februari 2025 in Antwerpen

Hoe stel je de juiste vragen aan ChatGPT?

Op maandag 17 maart 2025 in Gent

Boost jouw video en foto met AI

Op donderdag 22 mei 2025 in Brussel

Schrijven met AI

Op donderdag 11 september 2025 in Gent

Copilot: ga mee aan de slag

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

  • LOGO_VP.jpeg
  • 234_2imagine.png
  • logo-og.png

Cookies op deze website

Deze website maakt gebruik van cookies om goed te functioneren. Als je wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kan je jouw cookie-instellingen wijzigen. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen

Strikt noodzakelijk 8 cookies

Je ontvangt strikt noodzakelijke cookies, omdat ze nodig zijn voor het juist functioneren van deze website. Deze cookies kunt u niet uitschakelen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Voorkeuren 0 cookies

Deze website slaat jouw voorkeuren op zodat deze bij een volgend bezoek kunnen worden toegepast.

Geen cookies gevonden

Analyse 0 cookies

Deze website analyseert het gebruik ervan, zodat we functionaliteit daarop kunnen aanpassen en verbeteren. De gegevens zijn anoniem.

Geen cookies gevonden

Tracking 6 cookies

Deze website analyseert je bezoek om de inhoud beter op jouw behoeften af te stemmen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Extern 0 cookies

Deze website maakt gebruik van externe functionaliteit, zoals Social Media deelmogelijkheden.

Geen cookies gevonden