6 maanden WhatsApp: dit zijn onze inzichten

6 maanden WhatsApp: dit zijn onze inzichten

We moeten eens iets doen met WhatsApp!’ Een uitroep die vaak in de wandelgangen van het Kortom-secretariaat te horen was. Aan enthousiasme geen gebrek. Maar wie, wat, waar, wanneer, dat bleef toch lang een onuitgesproken zaak. Tot we zes maanden geleden de sprong waagden en WhatsApp Business downloadden. Hoe dat tot nu toe verliep?

Een enquête onder onze Kortom-leden maakte het begin 2024 duidelijk: veel communicatiemedewerkers hadden het moeilijk om al het AI-nieuws nog te volgen. Dat inzicht en onze vurige wens om WhatsApp eens uit te proberen kwamen samen in onze AI-verzendlijst met wekelijkse tips.  

Vijf inzichten die we graag met jullie delen.

1. Durf keuzes maken 

Als organisatie kan je WhatsApp op verschillende manieren inzetten. Kies je voor een verzendlijst, een kanaal of een groep?  Om onze keuze te maken stelden we een lijst op met voor- en nadelen per optie en gingen we in gesprek met experten en communicatiecollega’s. Voor alle mogelijkheden valt wel iets te zeggen. Het is dus kwestie van een goed onderzoek en keuzes durven maken die passen bij jouw organisatie en doelgroep, en daar dan vol voor te gaan.

Wij kozen uiteindelijk voor een verzendlijst: een soort van nieuwsbrief die binnenkomt als een persoonlijk gesprek. In tegenstelling tot een kanaal, dat je onder het tabblad ‘updates’ vindt, vinden we het een persoonlijkere manier van communiceren. En dat ligt meer in de lijn van wie wij zijn.

2. Schep de juiste verwachtingen 

Wat kunnen volgers van je WhatsApp-account verwachten? Welke informatie zullen ze krijgen en hoe vaak? 

Via WhatsApp communiceren betekent dat je binnenkomt op het persoonlijk terrein van je doelgroep. Je komt als organisatie letterlijk tussen de privé-berichten te staan, zeker als je een verzendlijst gebruikt. Dat is handig, maar zorgt er ook voor dat volgers willen weten wat je hen zal sturen.

Om die verwachtingen duidelijk te stellen, namen we enkele acties: 

  • We focussen ons op AI-gerelateerde tips. Er komt geen andere kennis aan bod. 

  • Bij onze oproep om de verzendlijst te volgen, delen we ook screenshots van enkele berichten. Zo kan een potentiële volger zien of die er iets aan zal hebben. 

  • In ons welkomstbericht peilen we naar verwachtingen. Regelmatig krijgen we daar reactie op terug. Dat is handig voor ons om onze content bij te sturen. We passen het welkomstbericht ook af en toe aan. In de zomervakantie bijvoorbeeld verstuurden we geen berichten. Dat communiceerden we naar nieuwe volgers.

Voorbeelden automatisch bericht WhatsApp

3. Leer het kanaal kennen 

Zoals elk communicatiekanaal heeft WhatsApp ook z’n eigenschappen. Het is nodig je die eigen te maken. We merken dat het echt een ander kanaal is en dat je manier van communiceren dan ook sterk verschilt. Hoe verwoord je een bericht, welke tips zijn voldoende duidelijk om kort uit te leggen, welke tone of voice wil je gebruiken ... Daar hebben we even op gezocht. 

Een goede tip om de tone of voice te vinden is: volg andere organisaties. Ga actief kanalen volgen en schrijf je in op verzendlijsten. Zo ervaar je hoe een bericht binnenkomt bij volgers. Je merkt ook welke berichten je aandacht vragen en goed geschreven zijn. Uit die ervaring kan je veel leren.

We maken daarnaast gebruik van een testgroep. Dat is een WhatsApp-groep waarin we onze tips naar collega’s sturen voor we ze naar alle volgers verzenden. Zo zie je hoe je tekst binnenkomt. In het begin was het vooral handig om onze tone of voice te zoeken, maar ook nu blijft het een belangrijk punt in ons werkproces. Elke week halen we er nog kleine dingen uit, zoals een emoji die plots onder de titel zweeft of een stuk tekst die toch niet vet overkomt. 

4. Evalueer (of probeer) 

Communiceren is ook evalueren. Helaas heeft WhatsApp weinig tot geen analyse-mogelijkheden. Toch houden we enkele zaken in het oog.

Eerst en vooral willen we dat ons volgersaantal stabiel blijft en stijgt als we externe promotie doen. Daarnaast is het grote voordeel van een verzendlijst dat volgers kunnen reageren op je bericht met een emoji of door het te beantwoorden. Ook dat is een graadmeter: soms krijgen we bijna geen reactie, andere tips krijgen meer hartjes, duimpjes of reacties. Zo kunnen wij inschatten welke richting onze inhoud op moet gaan. En ten slotte maken wij van al onze linkjes een Bitly-link zodat we het aantal kliks kunnen volgen.

5. Blijven promoten is belangrijk 

Inzetten op externe communicatie van de lijst is heel belangrijk. Het is de enige manier om ervoor te zorgen dat mensen je WhatsApp-account vinden en volgen. We hebben van in het begin hier sterk op ingezet door het te vermelden in onze nieuwsbrief, sociale media, webinars over het onderwerp enzovoort.

Van bij de start hadden we al een tachtigtal volgers. Zes maanden later zitten we aan een kleine 300. Het is al even geleden dat we actief communiceerden over onze verzendlijst en dan merk je meteen een stagnatie van de volgersaantallen. Promotie blijft belangrijk dus. We zijn heel benieuwd of ook dit artikel een effect zal hebben. 😉  

Wil je meer weten over WhatsApp? 

Wil je onze WhatsApp-verzendlijst met AI-tips volgen?

  • Volg onze verzendlijst door ‘Start + jouw naam’ te sturen naar 050 31 14 31 in WhatsApp

Vergelijkbare artikelen

  1. 20 maart 2024The war for talents winnen op sociale media
  2. 20 maart 2024Online polarisatie: in het oog van de storm – Ine Timmers van De Lijn
  3. 5 januari 2024Feest op Instagram met jullie originele nieuwjaarswensen
  4. 26 september 2023Dansen, of toch niet? - Tips voor TikTok en Instagram Reels
  5. 11 april 2023Zag jij de paashaas ook rondhuppelen op sociale media?

Vind je het antwoord niet op je vraag?

Een van onze medewerkers helpt je graag verder in de community.

Stel je vraag in de community

Opleidingen over AI

Op vrijdag 8 november 2024 in Brussel

AI-tools voor communicatieprofessionals

Op maandag 2 december 2024 in Brussel

Expeditie Kortom: Artificiële Intelligentie

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

  • LOGO_VP.jpeg
  • 234_2imagine.png
  • logo-og.png