Saai of geniaal? De website van Gemeente Mol is een rijstwafel
Een rijstwafel is droog en heeft weinig smaak. Maar het zorgt er wel voor dat je honger snel is gestild. Gemeente Mol gaat met haar nieuwe website resoluut voor de rijstwafel-strategie. Benieuwd wat de ingrediënten hiervan zijn? We nemen je in dit artikel mee in de keuzes van Gemeente Mol. Want kiezen is… winnen.
Kies voor een scherpe doelstelling
Wat is de doelstelling van je website? Gemeente Mol liet hiervoor de gebruikers aan het woord. Uit een bevraging werd duidelijk dat de website heldere en vooral makkelijk vindbare informatie van de gemeentelijke diensten moet aanbieden. Websitebezoekers moeten snel en eenvoudig een antwoord vinden op hun vraag.
De gemeente gooide alle ballast overboord. Hierdoor vind je bijvoorbeeld geen nieuwsberichten of uitgelichte activiteiten op de homepagina die de websitebezoeker kunnen afleiden. Er schoof dus een stukje content naar de achtergrond door deze keuze, maar er werd ook iets gewonnen: een sterke gebruiksvriendelijkheid.
Op de homepage zie je meteen de verschillende thema’s.
Kies voor duidelijkheid
Kan je ooit duidelijk genoeg zijn voor iedereen? Dat weet je nooit 100% zeker. Daarom stelt Gemeente Mol de vraag of iets onduidelijk of fout is op elke pagina van de website. Zo kan je als beheerder sneller onduidelijkheden detecteren. Bovendien betrek je je websitebezoeker bij de continue verbetering van de gebruiksvriendelijkheid. Een win-win!
Kies voor makkelijke call-to-actions
De website is zo opgebouwd dat het vanzelf de weg wijst naar de juiste informatie. Naast de no nonsens structuur op de homepage met duidelijke thema’s, vind je op de pagina’s ook call-to-actions. Wil je bijvoorbeeld info over hoe je je adres wijzigt? Dan krijg je naast een heldere toelichting ook deze call-to-actions om meteen de juiste actie te ondernemen.
Kies voor de juiste communicatiemix
Je website staat niet los van je andere communicatiekanalen. Gemeente Mol maakt op de website duidelijk welke andere kanalen er zijn om te volgen. In de footer vindt de websitegebruiker de mogelijkheid om de sociale media te volgen en zich in te schrijven voor de digitale nieuwsbrief. Ook de vacaturewebsite kan je hier vinden: de plek waar de employer branding-strategie van de gemeente een plaats krijgt. Daarnaast ontvangen inwoners het gemeentelijke magazine ‘MooiMol’ met interviews en reportages om inwoners te verbinden. Elk kanaal heeft een eigen strategie.
Gemeente Mol stuurde deze website in voor de Kortom Awards 2023. Als laureaat schitterde het communicatieteam met deze video.
Bezoek de website van Gemeente Mol en laat je verrassen door deze rijstwafel. Smakelijk!
Ben je op zoek naar meer info om je website gebruiksvriendelijker te maken? Duik in ons kennisdossier op Kortompedia.