Dit zijn de winnaars van de Kortom Awards 2023
Glitter and glamour op onze rode loper in Brussel gisteren. Communicatiemedewerkers uit de overheidssector en social profit kwamen er samen voor de uitreiking van de Kortom Awards 2023. Departement Werk en Sociale Economie, Kom op tegen Kanker en Stad Hasselt vielen in de prijzen. Luna Rosseel, alumna van Howest, ging met de prijs voor beste communicatieonderzoek naar huis.
Sterke inzendingen
De Kortom Awards zijn in 2010 in het leven geroepen om sterke communicatieprojecten in de kijker te zetten. Kortom vzw wil zo de andere organisaties inspireren en aanmoedigen om communicatie bewust en impactvol in te zetten. Op die 14 jaar tijd is al heel wat veranderd:
“We zien niet alleen de aantal inschrijvingen jaar na jaar stijgen, maar vooral: we zien het niveau van de projecten stijgen”, vertelt Sandy Deseure, voorzitter van Kortom. “Dat maakt het werk van de jury er niet gemakkelijker op. Maar het is vooral een bevestiging van wat wij bij Kortom al jaren merken: de professionalisering van ons vakgebied is een feit en zet zich steeds verder voort.”
Departement Werk en Sociale Economie wint de award overheid
In de categorie overheid spande het Departement Werk en Sociale Economie de kroon met hun communicatiestrategie over de jobbonus. Het doel van de campagne was om mensen met een inkomen van maximum 2500 euro bruto te overtuigen hun rekeningnummer te registreren op Mijn Burgerprofiel. Het departement deed een doorgedreven doelgroepenanalyse, bouwde een netwerk uit met 3.500 intermediaire partners en stuurde steeds hun strategie bij na evaluatie. Tot slot wisten ze ook een mooi resultaat voor te leggen: 94% van de doelgroep registreerde het rekeningnummer.
“Het departement Werk en Sociale Economie wist een heel moeilijke vraag goed te ontleden. Ze durfden strategische keuzes te maken en de campagne ook bij te sturen. Daardoor kwamen ze tot een heel sterk resultaat”, vertelt Eline Goeminne, juryvoorzitter voor de categorie overheid.
De award social profit gaat naar Kom op tegen Kanker
De interne campagne rond informatieveiligheid van Kom op tegen Kanker werd op veel lof onthaald door de jury. Met een creatieve campagne maakt Kom op tegen Kanker haar medewerkers bewust van de risico’s van phishing, hoe ze gevaren herkennen en ermee om kunnen gaan. Met effect: via een voor- en nameting bleek dat minder medewerkers op een phishinglink klikten.
"Elke communicatiedienst communiceert wel eens rond phishing en informatieveiligheid. Geen gemakkelijk thema, maar Kom op tegen Kanker heeft dit met humor aangepakt", vertelt Nathalie Lievyns, juryvoorzitter voor de categorie social profit. “Kom op werkte een sterke campagne uit en sensibiliseert zonder met het vingertje te wijzen. Het zou zo ingezet kunnen worden bij andere organisaties en dat maakt het des te meer inspirerend.”
Stad Hasselt verovert de harten van het publiek
Ook het publiek had een zegje in de prijzen. Een maand lang kon het grote publiek via een online stemming haar top drie kiezen. Tijdens de show zelf mochten de aanwezige communicatiemedewerkers de beslissende keuze maken. Die viel op Stad Hasselt met haar wijkkranten en burgerredacties.
"Deze prijs is een heel mooie waardering, in de eerste plaats voor de mensen van de burgerredacties die de wijkkranten maken", vertelt Joey Bougard van Stad Hasselt. "Het is natuurlijk ook een mooie erkenning voor ons communicatieteam. Want er komt veel bij kijken, ook al is dat niet altijd zichtbaar, om alles vlot te laten verlopen en mensen de kans te geven hun verhaal te brengen."
Luna Rosseel (Howest) wint de Kortom Scriptieprijs
De scriptieprijs is voor Luna Rosseel met haar onderzoek voor het In Flanders Fields Museum. Ze bekeek hoe het museum jongeren kan bereiken en aanzetten tot een museumbezoek. Door middel van een uitgebreid vooronderzoek ontdekte Luna dat jongeren zichzelf willen herkennen in de boodschappen, beïnvloedbaar zijn door vrienden en familie en willen zien wat het museum in petto heeft voor hen. Om de jongeren te bereiken stelt het onderzoek persoonlijke communicatie, out of home reclame en sociale media voor.
“Luna kon op een heldere manier uitleggen waar haar onderzoek over ging. Ze legt met haar onderzoek een aantal methodieken en mechanismen bloot. Daar kunnen communicatieprofessionals iets van bijleren”, vertelt Machteld Weyts, juryvoorzitter scriptieprijs.
Je kan de samenvatting van Luna haar scriptie lezen op Kortompedia.
Bekijk de foto's van de avond
Wil je de sfeer opsnuiven van de Kortom Awards Show? Neem snel een kijkje in ons foto-album.