Finland: waar creatieve communicatie en belastingen hand in hand gaan
Belastingen en fun: het lijken twee uitersten. Toch kunnen ze hand in hand gaan. Dat bewijst de Finse belastingdienst. Met hun creatieve communicatie-aanpak wonnen ze niet enkel de harten van de Finnen, ze werden ook nationaal en internationaal erkend met verschillende communicatieprijzen. Laat je inspireren door Epic Tax Guy en Instagram-festivals.
De socialemediakanalen van de Finse belastingdienst waren op sterven na dood: weinig volgers en nog minder interactie. In 2017 beslisten ze om het roer radicaal om te gooien. De saaie en organisatiegestuurde content maakte plaats voor creatieve boodschappen die de burger centraal zetten.
“We beseften al snel dat als we geen sterke content gingen maken, de resultaten zouden uitblijven”, vertelt Katri Riekkinen, communicatiemanager bij de Finse belastingdienst. “We denken heel bewust na over wat onze klanten willen horen en hoe we die informatie in hun taal kunnen brengen. We communiceren niet gewoon creatief. Er zit een strategie achter.”
Een goede portie zelfrelativering
Enter Epic Tax Guy. Een GIF-karakter dat helpt om belangrijke topics en data creatief te communiceren. De GIF’s van de - op het eerste gezicht - serieuze ambtenaar kregen al meer dan 200 miljoen views en zijn een voorbeeld van een goede portie zelfrelativering.
Maar de belastingdienst gaat verder. Want hoe creëer je aandacht als het belastingformulier online beschikbaar is? Door een heus Instagram-festival op te zetten! Elke dag speelde een andere artiest via Instagram een livesessie van 20 minuten. De aanpak werkte: het aantal geregistreerde bezoeken op het digitale platform MyTax schoten de hoogte in.
Streamingdienst
Een andere geslaagde actie is de Engelstalige website happytaxpayer.com, gericht op Finnen tussen 18 en 29 jaar. “Uit onderzoek bleek dat die doelgroep niet weet wat we doen met hun belastinggeld”, zegt Katri Riekkinen. “Op de website trekken we de parallel tussen belastingen betalen en betalen voor een streamingdienst.” De door influencers gecreëerde content kreeg al meer dan 600.000 views uit binnen- en buitenland.
En dat met ons belastinggeld
Het aantal volgers en de online interactie stijgen jaar na jaar. Toch blijft de dienst niet gevrijwaard van commentaar. “In het begin was het ook eng om vanuit een overheidsinstelling creatief en anders te gaan communiceren. Maar onze content valt op, we hebben een heel sterke fanbase en daarnaast spreken de data voor zich. Wij zijn overtuigd van onze aanpak. Alleen kan je niet iedereen tevreden stellen.”