2023: kiezen voor communicatie als ‘bindkracht’
Een nieuw jaar, een nieuw begin. Maar hoe ‘nieuw’ is dit begin eigenlijk? Want het werkterrein van communicatieprofessionals bij overheid en social profit bevindt zich nog steeds in woelig water. Corona leidde bij velen tot een piek aan communicatieworkload. Nadien konden we weer terug naar de orde van de dag. Voor even althans. Want de klimaat- en energiecrisis, de oorlog in Oekraïne en de polarisatie in de politiek en samenleving, duwen ons alweer in andere richtingen dan die vroegere ‘orde van de dag’.
Maar willen we die klassieke ‘orde van de dag’ nog wel? Al jaren horen we communicatiecollega’s zuchten dat ze te veel ad hoc werken. We zijn dagelijks te veel bezig met allerlei ons door anderen opgedrongen ‘te informeren’ dingetjes. We verdrinken in de waan van de dag. Zo gaan we alle richtingen uit, maar geraken we nergens.
Communicatiemensen zijn van nature dienstverlenend ingesteld. Daarom kunnen we moeilijk ‘neen’ zeggen. Wat als we ons als communicatiemensen minder zouden laten leiden door anderen en we zelf meer richting geven? Dat zou voor de samenleving én onze werkgevers ongetwijfeld een goede zaak zijn.
Het komt er op aan om in overheids- en socialprofitcommunicatie de juiste focus te kiezen. We hebben als communicatieprofessionals een gemeenschappelijk doel: we willen met communicatie meewerken aan een sterkere democratie en een warme en duurzame samenleving.
Daarom hoort de focus in ons communicatiewerk bindkracht te zijn. Het begrip ‘communicatie’ vindt haar oorsprong in het Latijnse woord communicare: ‘gemeenschappelijk maken’. Dat kunnen we door verbindend en daadkrachtig te communiceren.
"Het is aan ons om de grenzen van de filter bubbles te doorbreken, te analyseren wat speelt, en te bouwen aan een constructieve wisselwerking van meningen." - Eric Goubin
Zo vormen we tegengewicht aan de polarisatie in politiek en samenleving. Het is aan ons om de grenzen van de filter bubbles te doorbreken, te analyseren wat speelt, en te bouwen aan een constructieve wisselwerking van meningen.
Met inclusieve communicatie doen we dan weer ons best om onze toch zo diverse burgergemeenschap te bereiken én te betrekken. En we inspireren en motiveren hen om klimaatvriendelijker te leven.
Kortom: we moeten niet nog meer dingetjes doen, we moeten vooral de juiste dingen doen. Laten we in 2023 meer dan ooit communicatie inzetten als bindkracht. Zo kiezen we samen voor een ‘nieuwer’ begin.
Op maandag 27 maart stelt Eric Goubin zijn boek 'Communicatie als bindkracht' voor. Kom mee luisteren en ontdek de 10 communicatie-uitdagingen die in dit boek centraal staan.