5 inspirerende inzichten van de Dag van de Digitale Communicatie
Met meer dan 300 aanwezigen werd de Dag van de Digitale Communicatie een topeditie in het Vlaams Parlement. De zoektocht naar de juiste zaal was soms een groot avontuur. Maar de weg naar inspirerende tips hoef je niet ver te zoeken: we zetten hier vijf prikkelende inzichten voor jou op een rij.
1. Werk met ambassadeurs op LinkedIn
Wil je LinkedIn inzetten voor je organisatie? Veerle Van Aken van I Like Media benadrukt het belang van gemotiveerde medewerkers in je organisatie. LinkedIn draait om mensen, dus speel hier ook op in. Door je medewerkers aan te moedigen zelf een sterk LinkedIn-profiel op te zetten en regelmatig te posten over je organisatie, kan je die profielen gebruiken om te verwijzen naar content op je bedrijfspagina. Zo worden je medewerkers ambassadeurs van je organisatie.
Weet je niet goed welke content je kan verspreiden via de bedrijfspagina op LinkedIn? Varieer tussen verschillende soorten berichten, bijvoorbeeld impactverhalen, verbindende berichten, nieuwtjes en inzichten. Zo zorg je voor voldoende afwisseling voor je LinkedIn-volgers.
2. Bewaar een respectvolle gesprekssfeer in je community
Is het nog interessant om in te zetten op Facebook-communities? Kathleen Cortens stelt met de Facebookgroep ‘Iedereen leest’ vast dat dit goed kan werken om interactie te bevorderen. Een belangrijke voorwaarde hiervoor is een veilige online ruimte. Dit bereik je door een goede moderatie in de community. De moderatie in handen hebben is dan ook een must. Zo kan je snel ingrijpen als dat nodig is.
Als moderator is het belangrijk om respectvol om te gaan met andere meningen. Op een constructieve manier het gesprek online laten verlopen is dan ook de kernboodschap. Om dit te waarborgen is het relevant om een policy op te stellen die je ook kan delen in de community. Zo zijn de spelregels voor iedereen duidelijk.
3. Creëer een gemeenschappelijke taal voor de IT- en communicatiedienst
Sofie Vermeulen, communicatiemanager bij Thomas More Hogeschool, benadrukt het belang van een goede samenwerking tussen de communicatie- en de IT-dienst in een organisatie. Beide diensten sloegen de handen in mekaar om de tweestapsverificatie, een nieuwe aanmeldingsmethode van het Thomas More-account, succesvol uit te rollen. Ze organiseerden bijvoorbeeld infosessies voor personeelsleden en stuurden interne nieuwsbrieven over deze technische verandering.
De gouden tips van Sofie om een technische verandering vlot te laten verlopen? Zorg voor een goede voorbereiding (maak bijvoorbeeld een communicatieplan), begin tijdig te informeren en verlies je doelgroep niet in technische termen (leg het uit zoals je het aan je oma zou uitleggen).
4. Samenwerken met influencers? Ga voor de perfecte match
Waarom is het voor een organisatie interessant om samen te werken met influencers? Anke Berckmans van Kom op tegen Kanker en Nele Bollen van Vlaamse Stichting Verkeerskunde zetten influencers voornamelijk in om jonge doelgroepen te bereiken. Jongeren aanvaarden een boodschap, zoals stoppen met roken, makkelijker als een influencer de boodschap uitdraagt.
Maar je kan niet met eender welke influencer in zee gaan: het is belangrijk dat het profiel van de influencer past bij de boodschap die je wil brengen. Op die manier blijft de influencer dicht bij zichzelf en gaan de authenticiteit en geloofwaardigheid niet verloren.
En wat betekent de samenwerking met een overheids- of socialprofitorganisatie voor influencers? Timon Verbeeck en Elias Verwilt ervaren dit als een leuke opdracht. Voor hen is het waardevol dat ze meewerken aan een groter doel met een maatschappelijke meerwaarde (zoals veilig verkeer of een goede gezondheid bevorderen).
5. Kom origineel uit de hoek met TikTok en Instagram Reels
TikTok en Instagram Reels zijn helemaal hot. Maar hoe kan je deze communicatiekanalen voor je organisatie inzetten? Lobke Gielkens van I Like Media heeft een belangrijke tip: trends volgen is een eerste stap. Ga na hoe je de trend kan omzetten naar de content die past op je pagina.
Wil je een groot bereik op Instagram met je posts? Een Reel kan op Instagram viraal gaan. Met een video grijp je langer de aandacht van je publiek. Bovendien vraagt het publiek ook steeds meer naar videocontent. Experimenteer dus zeker met Reels!
Naast deze inspirerende inzichten, blijven uiteraard ook de fijne ontmoetingen met communicatiecollega’s ons bij. Want elke stap naar nóg betere digitale communicatie zet je niet alleen: door ervaringen uit te wisselen met elkaar, zorgen we samen voor sterke communicatie in de overheidssector en de social profit.