Gemeenten in Neteland werken samen aan coronacommunicatie
Overkoepelende communicatiedienst
Toen corona losbarstte, richtten ze meteen een gemeenschappelijke crisiscel op, waar ook de communicatie-experten in zaten. “Eigenlijk zijn wij een overkoepelende communicatiedienst geworden voor de vijf gemeenten samen”, zegt Jef Versmissen van Herentals.
Bijna alle corona-communicatie was gemeenschappelijk, van persbericht tot Facebookpost. Maar er werden wel eigen accenten gelegd: “Elke gemeente heeft zijn eigen communicatiestijl. Sommigen gebruiken bijvoorbeeld u en anderen je. Er was één basistekst en elke gemeente kon die dan zelf nog aanpassen”, legt Jolien Baeke van Olen uit.
Het grootste voordeel is dat je samen veel meer kan doen dan alleen. Je weet ook dat je altijd bij iemand terecht kan.
Jolien Baeke - Gemeente Olen
Klankbord voor elkaar
Het overleg verliep via WhatsApp en Google Drive: “Als er een Nationale Veiligheidsraad was, zaten we allemaal apart te kijken. Tijdens de persconferentie begonnen we al te typen in een gemeenschappelijk document waar iedereen meteen kon aanvullen. Een uur na de officiële communicatie, kon onze tekst al buiten”, zegt Jef.
Jolien vult aan: “Het grootste voordeel is dat je samen veel meer kan doen dan alleen. Je bent ook een klankbord voor elkaar en je weet dat je altijd bij iemand terecht kan.”
Als kers op de taart toonde ook Koning Filip interesse in de samenwerking. Hij organiseerde een videoconferentie om te horen hoe ze het in het Neteland hebben aangepakt. “Dat gebeurt natuurlijk niet elke dag”, glundert Jef. “Hij stelde veel vragen en was oprecht geïnteresseerd. Het is heel leuk om die erkenning te krijgen!”