Hoe bepaal je de communicatiedoelstellingen?

Hoe bepaal je de communicatiedoelstellingen?

Communiceren doe je niet zomaar. Met je communicatie wil je iets bereiken bij je doelpubliek. Het is belangrijk die doelen te bepalen vooraleer je de juiste kanalen kiest. Je kan namelijk pas evalueren of je communicatie geslaagd is als je ook weet wie je wil bereiken en wat je ermee wil bereiken. Een doordacht communicatiebeleidsplan is daarom doelen stellen.

In de overheid- en socialprofitsector is een eerste communicatiedoel dat genoemd wordt vaak ‘het publiek informeren’. Maar binnen ons vakgebied kunnen we eigenlijk zes verschillende communicatiedoelen onderscheiden die zowel voor interne als externe communicatie gelden: 

  • Aandacht trekken

  • Informeren/kennis verhogen

  • Overtuigen en werven (houding, besef, gedrag beïnvloeden, imago nastreven …)

  • Ondersteunen (regelmatig opnieuw aandacht trekken, info beschikbaar maken voor wie meer info op maat wil …)

  • Onderhouden (Regelmaat in je communicatie houden, communicatie over de communicatiekanalen …)

  • Verbinden (interactie met de doelgroep, verbinding, engageren, omgaan met vragen en klachten …)

De doelen die je stelt binnen je communicatiebeleidsplan hebben een rechtstreekse link met het algemene beleidsplan. Een tip om die doelen te achterhalen: neem een markeerstift en duid in het algemene beleidsplan aan wat een communicatief effect heeft. Bijvoorbeeld: "Gemeente X wil een smart city zijn die inzet op duurzaamheid, digitalisering en zuinigheid." Dit is een doelstelling die een direct effect heeft op de communicatie van de organisatie. 

Strategische en operationele doelstellingen

In een communicatiebeleidsplan vind je zowel strategische als operationele doelstellingen. De strategische doelstellingen zijn de grote lijnen die je organisatie wil bereiken met haar communicatie. De operationele doelstellingen zijn dan weer de concrete doelstellingen die je SMART formuleert. Door je doelen op te stellen volgens het SMART-principe krijg je concretere doelstellingen en vergemakkelijk je de jaarlijkse evaluatie.

SMART =

  • Specifiek (concreet omschreven)
  • Meetbaar
  • Acceptabel (realistische doelstelling met draagvlak)
  • Relevant (heeft een meerwaarde)
  • Tijdsgebonden

Definieer concrete acties

De doelen die je vooropstelt, wil je uiteraard ook behalen. Hang daarom aan elke doelstelling concrete acties die ervoor zorgen dat je jouw doelstelling kunt behalen. Je kan er ook bij vermelden wie verantwoordelijk is om de actie te realiseren, wat het budget is en wanneer de actie gerealiseerd moet zijn.

Een voorbeeld van strategische en operationele doelstellingen en acties

Uit Tante Mariette en haar fiets (Eric Goubin, p. 192)

Strategisch doel 1

We maken werk van laagdrempelige en inclusieve communicatie, met aandacht voor de diversiteit van doelgroepen in de gemeente.

Operationele doelstelling 1

In de loop van 2018 maken we de informatie over diensten- en activiteitenaanbod makkelijker vindbaar en laagdrempeliger, in klare taal.

Actie 1

We maken de website overzichtelijker, en maken werk van responsive design (de info raadpleegbaar maken voor verschillende schermgroottes)

Actie 2

Een selectie van medewerkers vanuit elke dienst, krijgt in 2018 een vorming publieksgericht schrijven.

Actie 3

Een taalredacteur herwerkt onze teksten in gedrukte en digitale kanalen, zodat ze (nog) leesbaarder worden voor een zo breed mogelijk publiek.

Lees ook

  1. 14 oktober 2024Hoe maak je communicatie-afspraken?
  2. 17 september 2024Hoe kies je als lokaal bestuur op welke kanalen je actief bent?
  3. 7 september 2023Wat moet je weten over de verkiezingen en sperperiode?
  4. 21 februari 2023Hoe maak je werk van een taalbeleidsplan? Inspiratie uit Oostende.
  5. 24 mei 2022Hoe zet je een campagne op?

Vind je het antwoord niet op je vraag?

Een van onze medewerkers helpt je graag verder in de community.

Stel je vraag in de community

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

  • logo-og.png
  • LOGO_VP.jpeg
  • 234_2imagine.png