News alert: Dit leerden we tijdens onze studiedag over mediabeleid

News alert: Dit leerden we tijdens onze studiedag over mediabeleid

Begin deze maand kwamen we met meer dan 130 communicatiecollega’s samen in NewsCity om ons onder te dompelen in een sterk mediabeleid. We gingen naar huis met een rugzak vol inspirerende tips. Wat zijn de trends? En hoe speel je hierop in? Deze 5 inzichten helpen je om een sterk persbeleid uit te bouwen.

Verruim je blik op nieuwsconsumptie

Als je nieuws wil maken, moet je ook begrijpen hoe we omgaan met nieuws. Verdiep je hierin. Want de manier van nieuwsconsumptie heeft al veel veranderingen gekend. Nieuwsmedia spelen hierop in. Het is belangrijk om de trends te kennen. Zo willen mensen tegenwoordig vooral positief nieuws zien, omdat het ‘harde nieuws’ vaak wordt vermeden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een focus op oplossingen in plaats van enkel het probleem uit te leggen.

Maar naast de mediagebruiker, moet je de mediawereld zelf ook begrijpen. Want journalisten bepalen hoe je nieuws wordt gebracht, welk nieuws ze willen brengen, ... Probeer een goed beeld te krijgen van het medialandschap, zo kan je ook gerichter de juiste media contacteren als je je nieuws wil bekendmaken.

Breng reliëf in je perscommunicatie

Je perswerking stopt niet bij een persbericht. Je kan je nieuws op verschillende manieren brengen. Bel bijvoorbeeld eens op voorhand naar een journalist om je nieuws bekend te maken. Of organiseer ook een persmoment waar het nieuws ‘tot leven wordt gebracht’, bijvoorbeeld een rondleiding bij de opening van een nieuw ziekenhuis.

Kies de juiste beelden bij je persbericht

Beelden mogen niet ontbreken in je persbericht. Schenk voldoende aandacht aan de keuze van je foto’s of video’s. Gebruik bijvoorbeeld liefst beelden waar mensen opstaan die in de lens kijken. Want mensen willen mensen zien. Ook exclusieve beelden zijn een meerwaarde, zoals een foto van een museum dat binnenkort zal openen.

Kunnen persfotografen zelf foto’s maken tijdens een persmoment? Dat zijn dan extra punten voor jou. Want sommige media werken uitsluitend met zelfgemaakte beelden.

Monitor de perceptie van de buitenwereld bij een crisis

Je bent als organisatie in crisis als de buitenwereld vindt dat je in crisis bent. Houd dus goed de vinger aan de pols: onderzoek wat er over je organisatie verschijnt in de media en op social media platformen. Zo monitor je de perceptie van de buitenwereld. In hoeverre vinden externe stakeholders dat je organisatie verantwoordelijk is voor een crisis? Zulke inzichten helpen je om als woordvoerder je persstrategie te bepalen.

Bouw een netwerk met journalisten én communicatiecollega’s uit

Als journalisten je kennen, maakt dit het makkelijker om contact op te nemen voor een nieuwsbericht. Maar contacten onderhouden gaat verder dan enkel de journalistenwereld. Ook je communicatiecollega’s zijn goud waard om een sterk mediabeleid te onderhouden. Zij kunnen je inspireren met hun perswerking. Zo hoef je niet altijd zelf je hoofd te breken over de uitdagingen in het communicatievak.

Wil je je verder verdiepen in mediabeleid? Duik in ons kennisdossier op Kortompedia. Je vindt er inspirerende kennisartikels en een checklist om je persbericht volledig mediaproof te maken.

Vind je het antwoord niet op je vraag?

Een van onze medewerkers helpt je graag verder in de community.

Stel je vraag in de community

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

  • 234_2imagine.png
  • LOGO_VP.jpeg
  • logo-og.png