Hoe zet je magazinecontent op andere kanalen in?
Het magazine is geen kanaal op zich, maar maakt deel uit van de communicatiemix. Daarom mag je het magazine ook niet als een alleenstaand gegeven zien. Je stopt heel veel moeite en tijd in de content voor het magazine, dan kan je er maar beter alles uithalen. Hoe kan je magazinecontent uitspelen op andere kanalen? Met deze tips, tricks en voorbeelden inspireren we jouw werking.
Integreer het in je concept
Wanneer je het concept voor je magazine uitwerkt, is het belangrijk om niet alleen stil te staan bij het papierenmagazine. Denk ook na over een digitale vertaling van het magazine. Stel je het magazine digitaal beschikbaar voor de lezers? En zo ja, op welke manier?
Je kan een pdf van je magazine online beschikbaar stellen, maar dat heeft zijn beperkingen. Hiermee kan je onmogelijk een socialemediapost maken die naar een afzonderlijk artikel verwijst. Is dat iets wat zou passen binnen de contentstrategie? Dan moet je op voorhand een manier bedenken hoe je dat gaat doen.
Voka vond daarvoor een oplossing. Naast een digitaal raadpleegbare pdf, posten ze artikels uit het magazine ook apart op de website. De artikels uit een bepaald nummer verzamelen ze op een plek bij de publicatie. Maar ze zetten er geen aparte website voor op, in plaats daarvan integreren ze de artikel bij ‘Nieuws’ en ‘Persberichten’. Goed gezien: zo hoef je geen aparte strategie voor die nieuwe website te verzinnen, maar surf je gewoon mee op het succes van wat al bestaat.
Daarnaast maakt deze strategie het ook mogelijk om op sociale media naar aparte artikels te verwijzen. Zo geef je meer zichtbaarheid aan de magazinecontent en haal je alles uit de artikels.
Denk bij de start van een nieuw artikel aan de andere kanalen
Magazinecontent recycleren is een denkoefening die al start op de redactieraad. “We doopten de redactieraad om tot contentplanning. We willen dat iedereen alles op tafel legt, en dan bekijken we of het iets is voor het magazine, een persbericht, intranet, de website of sociale media”, vertelt Valerie Plessers, communicatiedeskundige bij Gemeente Pelt. En daarna stopt het natuurlijk niet. Want hoe kan je de artikels die in het magazine komen ook op andere kanalen uitspelen? Bij Gemeente Pelt is het de regel om, wanneer redacteurs eropuit trekken voor een artikel, meteen ook na te denken over de andere kanalen en bijvoorbeeld foto’s of filmpjes te schieten voor de sociale media.
Bijvoorbeeld: voor de cover van het magazine fotografeerden ze mountainbikers, dat leverde knappe foto’s op. Hoe die foto’s tot stand kwamen, krijg je te zien in een post op Instagram.
Of je kan de inhoud ook anders verpakken, zoals Stad Aalst deed in deze Reel:
Naast de sociale media van de organisatie, zijn er ook andere kanalen waarin je inhoud van het magazine kan verwerken. Denk maar aan de nieuwsbrief of de blog op je de website.
Zoals in het voorbeeld van Solidaris in S-magazine. In het magazine lees je over het verhaal van Alana, op de blog vind je hierover een uitgebreid artikel.
Leid lezers via het magazine naar andere kanalen
In je magazine zijn er tal van manieren om linken te leggen naar andere kanalen van de organisatie. Zoals in het voorbeeld hierboven van S-magazine, via het magazine verwijzen ze je door naar de blog.
Voeg bij die verwijzingen ook een QR-code toe. Hiermee kunnen de lezers vlot van het papierenmagazine overschakelen naar het digitale artikel. Let wel: niet elke lezer is even vertrouwd met het scannen van die codes, of heeft simpelweg niet de behoefte om de smartphone boven te halen wanneer die een magazine leest. Zet er dus ook een verkorte url bij, zodat de QR-code niet de enige weg is naar meer informatie. Om hieruit meer data te halen, plaats je een UTM-code achter elke link.
Ook je socialemediakanalen kan je recycleren in je magazine. Zo vind je in vele magazines een pagina met foto’s van hun community. Met een oproep vragen ze hun lezers om de organisatie te taggen bij foto’s over hun favoriete plek, een evenement of nog anders. Wel moet je even toestemming vragen aan de eigenaar van de foto vooraleer je die zomaar van het internet plukt.