Hoe stel je matrixen voor je magazine op? Leer uit het voorbeeld van 'Leven'.

Hoe stel je matrixen voor je magazine op? Leer uit het voorbeeld van 'Leven'.

Matrixen maken voor je magazine zorgt ervoor dat je de boodschappen brengt in je magazine die je wil brengen en rekening houdt met een aantal belangrijke aspecten. Op die manier zorg je voor een gevarieerd magazine dat aansluit bij de doelstellingen en de organisatie. Maar hoe doe je dat? Een voorbeeld van 'Leven', een magazine van Kom op tegen Kanker. 

Voor Leven, een magazine voor patiënten en naasten, somde de redactie enkele aspecten op waarop ze willen letten. Die zijn gelinkt aan de verhalen die ze willen vertellen in het magazine. Zo zijn patiëntenverhalen cruciaal om voor herkenning te zorgen. Om zeker te zijn dat iedereen uit de doelgroep zich herkent, zoeken ze bewust naar gevarieerde getuigenissen. 

Lezers aan het woord

Leven heeft als doelstelling om patiënten en hun naasten te informeren over de ziekte in menselijke taal. Dat doen ze door mensen en in het bijzonder mensen die hetzelfde meemaken hun verhaal te laten vertellen. Een eerste eigenschap waarop ze dus letten, zijn het aantal mensen aan het woord

Jaartal Aantal mensen
2022 35
2021 31
2020 24
2019 31
2018 27
Voorbije 5 jaar 147

Mannen en vrouwen

Daarnaast vinden ze het belangrijk dat ze zowel vrouwelijke als mannelijke lezers aanspreken. Dus willen ze ook voldoende mannen in het magazine.

Jaartal Vrouwen Mannen
2022 22 13
2021 17 13
2020 16 8
2019 18 13
2018 14 13
Voorbije 5 jaar 87 60


Bij die eerste tabel zie je duidelijk dat het niet gaat om evenveel mannen als vrouwen, ze weten dat ze meer vrouwelijke lezers aanspreken met het blad. Maar wel om evenwichtige representatie.

Leeftijd

De lezers van het blad hebben verschillende leeftijden. Kanker is een ouderdomsziekte: de gemiddelde leeftijd waarop iemand kanker krijgt, is 68 jaar bij mannen en 66 jaar bij vrouwen. Ook hier gaat het er niet om evenveel dertigers als tachtigers te hebben in het magazine. Wel dat iedereen zicht herkent in het magazine en het over de jaren heen min of meer evenwichtig is.

Leeftijdsgroep 2022 2021 2020 2019 2018 Voorbije 5 jaar
20-30 3 1 2 6
31-40 4 4 1 2 3 14
41-50 2 7 7 7 5 28
51-60 12 5 4 3 5 29
61-70 4 6 1 6 5 22
71-80 3 2 4 2 4 15
81-90 3 1 4

De rol

‘Leven’ is een magazine voor patiënten en hun naasten. Patiëntenverhalen primeren, maar naasten willen ze niet over het hoofd zien. Daarnaast kan je verschillende rollen spelen. Om niet telkens dezelfde kant van een verhaal te belichten, splitsen ze die rollen ook uit.

Rol 2022 2021 2020 2019 2018 Voorbije 5 jaar
Patiënt 23 23 14 18 21 99
Naaste: broer/zus 1 1
Naaste: buur
Naaste: collega 1 1
Naaste: grootouder
Naaste: kind 1 2 1 1 5
Naaste: kleinkind
Naaste: ouder 1 1 1 3
Naaste: partner 2 2 2 1 1 8
Naaste: vriend 2 2
Vrijwilliger 1 1
Zorgverlener 6 2 5 11 4 28

Soort kanker

De soort kanker waar mensen tegen vechten is een belangrijke eigenschap voor de boodschappen die ze brengen. Sommige kankers komen vaker voor dan andere, dan kies je onbewust verhalen van mensen met een veelvoorkomende diagnose. Om herkenning te verhogen, is een verhaal van iemand met een soortgelijke diagnose waardevol. Ook hiervoor maakte de redactie een soortgelijke tabel op van de verschillende types kanker om na te gaan voor welke kankers ze wel en nog geen getuigenis publiceerden. 

Naast het type kanker, is ook het soort behandelingstraject die mensen volgen belangrijk om zich in te herkennen. Die eigenschap voegden ze toe met een extra tabel. 

Ziekenhuizen

Een laatste criterium waar Kom op tegen Kanker mee rekening houdt, is uit welke ziekenhuizen de zorgverleners en onderzoekers komen die ze aan het woord laten. Dat gieten ze in een tabel, om ervoor te zorgen dat de specialisten die aan het woord komen, niet altijd uit dezelfde ziekenhuizen komen.

Je blad bijsturen aan de hand van matrixen

Door matrixen bij te houden, krijg je een goed zicht op wie aan bod komt. Het helpt je om invulling te geven aan een blad. Merkt de redactie van Leven bijvoorbeeld dat ze voor een bepaalde kanker nog nooit een getuigenis vonden, dan doen ze extra moeite om er in de toekomst wel iemand over te laten spreken, bijvoorbeeld. Ook omgekeerd, zien ze verhalen die te vaak uit eenzelfde hoek komen, dan pauzeren ze die even en zoeken ze naar een andere insteek. 

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

  • 234_2imagine.png
  • LOGO_VP.jpeg
  • logo-og.png