Zo doorbreek je polarisatie op sociale media - Cynthia Van Der Heyden

Zo doorbreek je polarisatie op sociale media - Cynthia Van Der Heyden

Sociale media zijn onmisbaar bij het bereiken van jouw doelgroep. Het contact is direct en laagdrempelig, waardoor je snel kunt inspelen op vragen, opmerkingen of actuele gebeurtenissen. Helaas hebben sociale media ook een keerzijde. Nergens vinden negatieve reacties, haatdragende opmerkingen en nepnieuws sneller hun weg. Daarom is het voor communicatieprofessionals cruciaal om sociale media actief op te volgen, om polarisatie tijdig te herkennen en gericht in te grijpen. Hoe pak je dat concreet aan? Cynthia Van Der Heyden, communicatiemedewerker bij het Hannah Arendt Instituut, zet je op weg met praktische handvatten.

Polarisatie is niet altijd slecht

Polarisatie hoeft niet altijd negatief te zijn. In een gezonde democratie is polarisatie zelfs essentieel: radicale standpunten dagen de status quo uit en stimuleren sociale verandering. Het wordt echter problematisch wanneer inhoudelijke meningsverschillen evolueren naar een wij-zij-denken, waarbij tegenstanders worden gezien als vijanden in plaats van gesprekspartners. Deze schadelijke vorm van polarisatie kan leiden tot intolerantie en maatschappelijke verdeeldheid.

Sociale media zijn de plek bij uitstek waar schadelijke polarisatie zich manifesteert. Dat is geen toeval: sociale media belonen extreme standpunten met meer bereik, meer zichtbaarheid, meer likes. Er is amper ruimte voor nuance of correctie. Een eenvoudige post over een wegenproject kan binnen enkele uren uitmonden in een storm aan reacties over een “onbekwaam stadsbestuur” of het ''uitmelken van de belastingbetaler''.

 

“Start met het opstellen van een gedragscode voor gebruikers. Daarin maak je duidelijk wat wel en niet is toegestaan op jouw socialemediakanalen.”

 

Alles begint bij een goed beleid

Wil je polarisatie op sociale media aanpakken? Dan heb je meer nodig dan een scherpe pen of een slimme reactie. Alles begint bij een duidelijk socialemediabeleid. Wat kan wel, wat kan niet? Wie reageert wanneer? En hoe doe je dat op een rustige, respectvolle manier?

Goede afspraken maken goede vrienden. Start met het opstellen van een gedragscode voor gebruikers. Daarin maak je duidelijk wat wel en niet is toegestaan op jouw socialemediakanalen. Op die manier kan je consequent modereren en reageren bij overtredingen. Ook handig is een beslisboom voor het reageren op berichten op sociale media – van simpele vragen en meldingen tot felle discussies, foutieve informatie en haatspraak. Laat deze afspraken goedkeuren, integreer ze in het communicatieplan en deel ze zo breed mogelijk binnen de organisatie.

Neem een open houding aan

Soms zit er onder de oppervlakte van een negatief bericht een dieperliggende frustratie. Probeer daarom een open houding aan te nemen. Door begrip en empathie te tonen, creëer je een opening om het gesprek op een constructieve manier te starten. Dit geldt bijvoorbeeld voor mensen die hun hart luchten op sociale media. Idealiter geef je een reactie op maat, afgestemd op de specifieke boodschap of emotie van de persoon.

Durf een signaal geven

Sommige uitlatingen schokken of kwetsen, maar zijn niet strafbaar. Denk aan beledigingen of scheldwoorden. Door te reageren, maak je duidelijk dat bepaald gedrag niet toelaatbaar is en zet je de sociale norm. Je kan de persoon wijzen op de gedragscode en vragen om zijn bericht aan te passen (openbaar of via privébericht).

 

“Een goede samenwerking tussen communicatie en andere diensten is cruciaal.”

 

Samen sterk

Polarisatie is natuurlijk niet enkel een online realiteit. De digitale en fysieke wereld beïnvloeden elkaar voortdurend. Zodanig zelfs, dat we vandaag spreken van een 'onlife' wereld, waarin het online en offline leven voortdurend met elkaar verweven zijn. Wat offline gebeurt, heeft online gevolgen – en omgekeerd. Daarom is het belangrijk dat organisaties en professionals zowel online als offline voelsprieten hebben om signalen tijdig op te vangen. Een goede samenwerking tussen communicatie en andere diensten is daarom cruciaal.

Het loont om per dienst een aanspreekpunt of ‘communicatie-antenne’ aan te duiden om informatie uit te wisselen. Ze kunnen je helpen bij het verzamelen van betrouwbare informatie en het beantwoorden van vragen.

Polarisatie het hoofd bieden is niet altijd eenvoudig. Dus roep enkele collega’s bij elkaar en ga aan de slag. Je hoeft niet te wachten tot het grote strategische kader op punt staat. En onthoud: een socialemediabeleid is maatwerk. Neem de afspraken mee die haalbaar zijn, en schaaf ze bij op maat van je eigen context.

 

Cynthia Van Der Heyden, communicatiemedewerker bij het Hannah Arendt Instituut

 

Wil je zelf aan de slag?

 

Labels:

Gerelateerde berichten

  1. 14 april 2025Word een communicatieve ster op de Dag van Europa
  2. 9 oktober 20246 maanden WhatsApp: dit zijn onze inzichten
  3. 5 september 2024Social media posts over de verkiezingen: laat je inspireren door deze voorbeelden
  4. 20 maart 2024The war for talents winnen op sociale media

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

  • LOGO_VP.jpeg
  • logo-og.png

Cookies op deze website

Deze website maakt gebruik van cookies om goed te functioneren. Als je wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kan je jouw cookie-instellingen wijzigen. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen

Strikt noodzakelijk 8 cookies

Je ontvangt strikt noodzakelijke cookies, omdat ze nodig zijn voor het juist functioneren van deze website. Deze cookies kunt u niet uitschakelen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Voorkeuren 0 cookies

Deze website slaat jouw voorkeuren op zodat deze bij een volgend bezoek kunnen worden toegepast.

Geen cookies gevonden

Analyse 0 cookies

Deze website analyseert het gebruik ervan, zodat we functionaliteit daarop kunnen aanpassen en verbeteren. De gegevens zijn anoniem.

Geen cookies gevonden

Tracking 6 cookies

Deze website analyseert je bezoek om de inhoud beter op jouw behoeften af te stemmen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Extern 0 cookies

Deze website maakt gebruik van externe functionaliteit, zoals Social Media deelmogelijkheden.

Geen cookies gevonden