Ga voor de beste ideeën met deze 5 brainstormtechnieken
Er zijn veel manieren om ideeën te verzamelen tijdens een vergadering. Maar welke past bij jouw team? We geven je 5 brainstormtechnieken om mee te experimenteren. Goede ideeën voor je communicatie gegarandeerd.
De vul-aan-methode
Ideeën delen kan tot verrassende communicatieprojecten leiden. Bij de vul-aan-methode stel je een vraag en schrijft iedereen een idee op een kaartje. Bijvoorbeeld: ‘Hoe kunnen we voor meer verbinding zorgen tijdens een congres?’ Vervolgens geef je je kaartje door. De collega naast jou kan dan je idee aanvullen, deze aanvulling begint altijd met ‘En…’. Bijvoorbeeld: ‘We organiseren een tombola’ is het eerste idee. De aanvulling: ‘En een van de cadeautjes is een koekenpakket’. Als iedereen elk kaartje heeft gehad, lees je hardop je kaartje voor. Ben je ook al benieuwd hoe je oorspronkelijke idee er zal uitzien na deze brainstorm?
Dit is ideaal voor een kleine groep van 3 tot 5 personen.
De klok-methode
Wil je snel veel ideeën verzamelen? Dan kan je de klok-methode toepassen. Stel een heel concrete vraag en schrijf dan binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk ideeën op. Zorg ervoor dat het niet te lang duurt, bijvoorbeeld 3 minuten. Daarna kies je je drie beste ideeën om te delen met je collega’s. Wedden dat je achteraf niet kunt kiezen welk idee je als eerste gaat uitwerken? Maak maar alvast een ideeën-databank aan.
Deze methode is geschikt voor een duidelijk afgebakende brainstorm, bijvoorbeeld Instagram-posts bedenken om een vacature bekend te maken.
De PAINSTORM-methode
Bij een brainstorm denken we vooral aan ideeën die we graag willen uitwerken. Maar wat als je nu eens omgekeerd zou denken? Bij een PAINSTORM schrijf je op wat zeker géén goed idee zou zijn. Dat is een startpunt om een project of je doelgroep anders te benaderen. Bijvoorbeeld: 'Hoe kan je jongeren tussen de 12 en 16 jaar niet bereiken?'. Dan is 'Facebook' een mogelijk antwoord. Deze methode gebruikt Wil Michels tijdens zijn Masterclass Creatief Denken & Doen.
De PAINSTORM is ideaal voor een doelgroep-analyse. Leer je doelgroep beter kennen door je af te vragen wat helemaal geen goede communicatie zou zijn voor je publiek. Zo begrijp je je doelgroep nog beter.
De post-it-methode
Wie aan een brainstorm denkt, denkt waarschijnlijk ook meteen aan post-its. De post-it-methode is dan ook een heel bekende techniek om ideeën te delen en te ordenen. Zorg ervoor dat je verschillende kleuren hebt. Elke kleur hoort bij een categorie. Denk bijvoorbeeld aan een SWOT-analyse, waarbij je de sterktes (roze post-it), zwaktes (blauwe post-it), kansen (groene post-it) en moeilijkheden (gele post-it) gaat benoemen voor een project. Je idee ga je dus op voorhand al in een categorie plaatsen door een bepaalde kleur te kiezen.
Deze brainstorm is ideaal voor een groter vraagstuk waarbij je op voorhand al categorieën kunt uitstippelen waarbinnen je ideeën wil verzamelen.
De vergelijk-methode
En dan nu een brainstormtechniek om de gekste ideeën te bedenken. Met de vergelijk-methode ga je een project vergelijken met iets anders om tot nieuwe inzichten te komen. Een voorbeeld: ‘Wat als de Kortommunity zoals Tinder zou zijn?’. Deze vraag helpt om beide platformen te vergelijken en te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn voor de Kortommunity om er een sterke online ontmoetingsplaats van te maken. En neen hoor, de Kortommunity wordt geen datingplatform. Al weet je nooit wat er kan bloeien als je een communicatievraag stelt aan je collega’s! 😉
De vergelijk-methode is bedoeld om je communicatie vanuit een ander perspectief te bekijken. Het is daarom eerder geschikt voor de bespreking van een communicatieproject en minder voor een gerichte brainstorm zoals social media posts bedenken.
En, welke brainstormtechniek ga jij toepassen tijdens je volgend communicatie-overleg? Wij zijn alvast benieuwd naar de nieuwe communicatie-ideeën!