Hoe reageer je op negatieve berichten op sociale media? [Inspiratienota]
Het contact op sociale media met jouw doelgroep is direct en laagdrempelig. Helaas hebben sociale media ook een schaduwzijde. Hoe ga je om met nepnieuws, negatieve commentaar, racisme en haatspraak?
Lastige en negatieve reacties, racisme en haatspraak. Elke organisatie die actief is op sociale media komt er vroeg of laat mee in aanraking. Hoe reageer je hierop?
Om je hierbij te helpen kan je je baseren op de inspiratienota 'Hoe als lokaal bestuur reageren op sociale media?', een publicatie van het Hannah Arendt Instituut in samenwerking met Kortom vzw en Agentschap voor Inburgering en Integratie.
De inspiratienota bespreekt:
- hoe je een gedragscode voor gebruikers kan opstellen
- hoe je kan reageren en modereren
- het belang van interne afspraken, veiligheid en vorming.
Sociale media is maatwerk
Het document kwam tot stand na een tweedaagse hackathon voor lokale besturen in het voorjaar van 2024. Tien organisaties deelden hun ervaringen en ideeën voor afspraken rond moderatie en reacties. De inspiratienota is hiervan een weergave.
Hoewel het document gericht is op lokale besturen biedt het even waardevolle inzichten voor socialprofitorganisaties. Neem de afspraken bij de hand, schaaf bij en herwerk ze op maat van je eigen organisatie.
PolarProf
Dit document kadert binnen PolarProf, een initiatief van het Hannah Arendtinstituut over polarisatie, desinformatie en haatspraak. Meer info en andere handreikingen op de website van PolarProf.