Wat leren we uit de social profit communicatiescan 2024?

Wat leren we uit de social profit communicatiescan 2024?

Hoe ziet het communicatiewerk in de socialprofitsector eruit? Hoeveel en welke communicatiemensen werken er? Met welke uitdagingen kampen ze? Deze vragen vormden de basis voor de tweede social profit communicatiescan van Kortom.

Eric Goubin en Sarah Somers trokken op onderzoek langs kleine én grote socialprofitorganisaties en legden de communicatie-aanpak onder de scanner. Meer dan 400 communicatiemedewerkers vulden de online enquête in. Drie jaar na de vorige social profit communicatiescan zijn de onderzoekers blij vast te stellen dat de communicatie in de socialprofitsector zich stap voor stap verder ontwikkelt en professionaliseert. De resultaten wijzen op een lichte vooruitgang op verschillende vlakken. In dit artikel ontdek je de vijf belangrijkste conclusies: 

Onderaan het artikel kan je het volledige rapport downloaden. 

Conclusie 1: De communicatiemiddelen zijn lichtjes, maar toch significant toegenomen

De socialprofitsector kent een lichte toename in het aantal communicatiemedewerkers, zowel in "koppen" als in voltijdse eenheden (VTE). Communicatieprofessionals combineren hun job ook minder met andere taken, wat wijst op meer focus op hun communicatiewerk. Ondanks deze vooruitgang blijven de communicatiebudgetten stabiel en beperkt. 

Social profit communicatiescan - communicatiedienst

Conclusie 2: De professionalisering zet zich geleidelijk aan door

Communicatiemedewerkers ontwikkelen meer aandacht voor strategische rollen zoals die van strateeg, coach, observator en bruggenbouwer. Bovendien werken organisaties vaker planmatig en ontwikkelen ze meer communicatieafspraken: 

Social profit communicatiescan - plannen en afspraken

Er is ook een lichte toename in de erkenning en waardering voor communicatieprofessionals, hoewel dit proces nog in ontwikkeling is: 

  • 87% voelt zich ernstig genomen door zijn of haar leidinggevende (+3% t.o.v. 2021)
  • 78% van de communicatiemedewerkers geeft aan dat communicatie wordt erkend als een belangrijke kerntaak (+3% t.o.v. 2021)
  • 34% vindt dat hij of zij voldoende tijd krijgt om het communicatiewerk goed te doen (+7% t.o.v. 2021)

Conclusie 3: Communicatiekanalen post-corona: ‘anders digitaal’ maar nog lang niet 'radicaal digitaal'

Socialprofitorganisaties zijn actief op heel veel verschillende communicatiekanalen. Er is niet zoiets als ‘radicaal digitaal’. Want ze zetten in op digitale, gedrukte, mondelinge en perskanalen. In onderstaand schema zie je de kanalen die door meer dan de helft van de organisaties worden ingezet:

98%

Website

Digitaal

96%

Facebook (eigen pagina’s)

Digitaal

92%

Flyers/folders/brochures

Gedrukt

90%

E-mail

Digitaal

89%

Digitale nieuwsbrief (via e-mail)

Digitaal

89%

Persberichten en -contacten

Persmedia

85%

LinkedIn

Digitaal

84%

Instagram

Digitaal

76%

Affiches

Gedrukt

71%

Informatievergaderingen, infodagen of -avonden

Mondeling

70%

Stands op beurzen en evenementen

Mondeling

64%

Telefonische infolijn

Mondeling

64%

Betaalde Facebookadvertenties

Digitaal

63%

Onthaal- en infobalie

Mondeling

60%

Papieren magazine

Gedrukt

Het gebruik van digitale kanalen blijft veranderen: LinkedIn, Instagram en Facebook-advertenties zijn opvallend gestegen ten opzichte van 2021, terwijl X (voorheen Twitter) sterk is gedaald. Drukwerk behoudt een stabiele positie ondanks de digitalisering. Fysieke vergaderingen en evenementen zijn na de coronapandemie weer in opkomst, samen met interne platforms zoals SharePoint en Teams. 

Conclusie 4: Dé communicatiemedewerker: meer voorkennis, meer ervaring en nog meer dames

De 'gemiddelde' communicatieprofessional in de socialprofitsector is:

  • een vrouw (75%, dat is 5% meer dan in 2021)
  • tussen de 31 en de 50 jaar (69%)
  • met meer ervaring dan in 2021 (vijftal jaar ouder dan in 2021)
  • hoger opgeleid (99% heeft een bachelor- of masterdiploma)
  • met 1 kans op 2 dat ze een communicatiegericht diploma behaalde (55%)
  • en heeft een contract van onbepaalde duur (93%)

Social profit communicatiescan - geslacht en leeftijd

Conclusie 5: Trends en evoluties met één forse doorbraak

De opkomst van artificiële intelligentie (AI) is dé trend in marketing en communicatie. Maar ook het belang van video springt in het oog - net zoals in 2021.  

Artificiële intelligentie gaat onze job sterk veranderen. Nu gebruik ik AI vooral als een handige assistent, in de toekomst gaat dat nog meer een verschil maken.

Tegelijkertijd wijzen communicatieprofessionals op de frustraties waar ze dagelijks mee worstelen: te weinig tijd om strategisch te werken, te veel ad hoc vragen en te weinig mensen en middelen voor communicatie. 

Social profit communicatiescan 2024: met veel vertrouwen naar de toekomst

De social profit communicatiescan 2024 laat zien dat de communicatie in de socialprofitsector zich stap voor stap verder ontwikkelt en professionaliseert. De resultaten wijzen op een lichte vooruitgang op verschillende vlakken: er zijn meer communicatiemedewerkers, zij hebben bovendien ook meer voorkennis en meer ervaring, communicatie wordt steeds meer als een strategische functie gezien, en organisaties werken vaker planmatig. Ook de erkenning en waardering voor communicatieprofessionals gaat er licht op vooruit. 

Toch zijn er nog uitdagingen: beperkte budgetten, een gebrek aan tijd voor strategisch werk en een te grote afhankelijkheid van ad hoc opdrachten blijven knelpunten. Daarom roept Kortom op tot blijvende aandacht voor communicatie als kernfunctie binnen socialprofitorganisaties. 

Deze resultaten vormen een goede basis om de komende jaren verdere vooruitgang te boeken. We kijken met vertrouwen naar de toekomst en hopen bij de volgende meting opnieuw positieve evoluties te zien.

Beschouwingen, aanvullingen en suggesties zijn welkom bij eric@kortom.be.

Gerelateerde blogs

  1. 21 februari 2024Jongeren bereiken en aantrekken tot een museumbezoek - Luna Rosseel [Kortom Scriptieprijs]
  2. 21 februari 2024Jongeren betrekken bij beleidsvorming - Emmelien Bergmans [Kortom Scriptieprijs]
  3. 21 februari 2024Perceptie rond dak- en thuisloosheid bijsturen. Amaryllis De Groote [Kortom Scriptieprijs]
  4. 16 november 2023De interne communicatiemonitor: hoe organiseren Vlaamse bedrijven en organisaties hun interne communicatie? (2023)
  5. 31 mei 2022Hoe kan je gedragsverandering stimuleren bij je doelgroep?
  6. 16 mei 2022Groot Gemeentelijk Communicatieonderzoek: meer communicatiewerk, nauwelijks meer middelen (2022)
  7. 11 maart 2021Social profit communicatiescan - conclusies en aanbevelingen (2021)
  8. 23 november 2020Communicatiewerkers aan het coronafront: onderzoek naar coronacommunicatie tijdens de eerste golf (2020)
  9. 14 november 2018Onderzoek naar de organisatie van de communicatiedienst (2018)
  10. 8 mei 2017Groot gemeentelijk communicatieonderzoek: communicatie gaat erop vooruit – maar niet overal (2017)

Vind je het antwoord niet op je vraag?

Een van onze medewerkers helpt je graag verder in de community.

Stel je vraag in de community

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

  • 234_2imagine.png
  • LOGO_VP.jpeg
  • logo-og.png