Wat leren we uit de social profit communicatiescan 2024?
Hoe ziet het communicatiewerk in de socialprofitsector eruit? Hoeveel en welke communicatiemensen werken er? Met welke uitdagingen kampen ze? Deze vragen vormden de basis voor de tweede social profit communicatiescan van Kortom.
Eric Goubin en Sarah Somers trokken op onderzoek langs kleine én grote socialprofitorganisaties en legden de communicatie-aanpak onder de scanner. Meer dan 400 communicatiemedewerkers vulden de online enquête in. Drie jaar na de vorige social profit communicatiescan zijn de onderzoekers blij vast te stellen dat de communicatie in de socialprofitsector zich stap voor stap verder ontwikkelt en professionaliseert. De resultaten wijzen op een lichte vooruitgang op verschillende vlakken. In dit artikel ontdek je de vijf belangrijkste conclusies:
- Conclusie 1: De communicatiemiddelen zijn lichtjes, maar toch significant toegenomen
- Conclusie 2: De professionalisering zet zich geleidelijk aan door
- Conclusie 3: Communicatiekanalen post-corona: ‘anders digitaal’ maar nog lang niet radicaal digitaal
- Conclusie 4: Dé communicatiemedewerker: meer voorkennis, meer ervaring en nog meer dames
- Conclusie 5: Trends en evoluties met één forse doorbraak
Onderaan het artikel kan je het volledige rapport downloaden.
Conclusie 1: De communicatiemiddelen zijn lichtjes, maar toch significant toegenomen
De socialprofitsector kent een lichte toename in het aantal communicatiemedewerkers, zowel in "koppen" als in voltijdse eenheden (VTE). Communicatieprofessionals combineren hun job ook minder met andere taken, wat wijst op meer focus op hun communicatiewerk. Ondanks deze vooruitgang blijven de communicatiebudgetten stabiel en beperkt.
Conclusie 2: De professionalisering zet zich geleidelijk aan door
Communicatiemedewerkers ontwikkelen meer aandacht voor strategische rollen zoals die van strateeg, coach, observator en bruggenbouwer. Bovendien werken organisaties vaker planmatig en ontwikkelen ze meer communicatieafspraken:
Er is ook een lichte toename in de erkenning en waardering voor communicatieprofessionals, hoewel dit proces nog in ontwikkeling is:
- 87% voelt zich ernstig genomen door zijn of haar leidinggevende (+3% t.o.v. 2021)
- 78% van de communicatiemedewerkers geeft aan dat communicatie wordt erkend als een belangrijke kerntaak (+3% t.o.v. 2021)
- 34% vindt dat hij of zij voldoende tijd krijgt om het communicatiewerk goed te doen (+7% t.o.v. 2021)
Conclusie 3: Communicatiekanalen post-corona: ‘anders digitaal’ maar nog lang niet 'radicaal digitaal'
Socialprofitorganisaties zijn actief op heel veel verschillende communicatiekanalen. Er is niet zoiets als ‘radicaal digitaal’. Want ze zetten in op digitale, gedrukte, mondelinge en perskanalen. In onderstaand schema zie je de kanalen die door meer dan de helft van de organisaties worden ingezet:
98% |
Website |
Digitaal |
96% |
Facebook (eigen pagina’s) |
Digitaal |
92% |
Flyers/folders/brochures |
Gedrukt |
90% |
|
Digitaal |
89% |
Digitale nieuwsbrief (via e-mail) |
Digitaal |
89% |
Persberichten en -contacten |
Persmedia |
85% |
|
Digitaal |
84% |
|
Digitaal |
76% |
Affiches |
Gedrukt |
71% |
Informatievergaderingen, infodagen of -avonden |
Mondeling |
70% |
Stands op beurzen en evenementen |
Mondeling |
64% |
Telefonische infolijn |
Mondeling |
64% |
Betaalde Facebookadvertenties |
Digitaal |
63% |
Onthaal- en infobalie |
Mondeling |
60% |
Papieren magazine |
Gedrukt |
Het gebruik van digitale kanalen blijft veranderen: LinkedIn, Instagram en Facebook-advertenties zijn opvallend gestegen ten opzichte van 2021, terwijl X (voorheen Twitter) sterk is gedaald. Drukwerk behoudt een stabiele positie ondanks de digitalisering. Fysieke vergaderingen en evenementen zijn na de coronapandemie weer in opkomst, samen met interne platforms zoals SharePoint en Teams.
Conclusie 4: Dé communicatiemedewerker: meer voorkennis, meer ervaring en nog meer dames
De 'gemiddelde' communicatieprofessional in de socialprofitsector is:
- een vrouw (75%, dat is 5% meer dan in 2021)
- tussen de 31 en de 50 jaar (69%)
- met meer ervaring dan in 2021 (vijftal jaar ouder dan in 2021)
- hoger opgeleid (99% heeft een bachelor- of masterdiploma)
- met 1 kans op 2 dat ze een communicatiegericht diploma behaalde (55%)
- en heeft een contract van onbepaalde duur (93%)
Conclusie 5: Trends en evoluties met één forse doorbraak
De opkomst van artificiële intelligentie (AI) is dé trend in marketing en communicatie. Maar ook het belang van video springt in het oog - net zoals in 2021.
Artificiële intelligentie gaat onze job sterk veranderen. Nu gebruik ik AI vooral als een handige assistent, in de toekomst gaat dat nog meer een verschil maken.
Tegelijkertijd wijzen communicatieprofessionals op de frustraties waar ze dagelijks mee worstelen: te weinig tijd om strategisch te werken, te veel ad hoc vragen en te weinig mensen en middelen voor communicatie.
Social profit communicatiescan 2024: met veel vertrouwen naar de toekomst
De social profit communicatiescan 2024 laat zien dat de communicatie in de socialprofitsector zich stap voor stap verder ontwikkelt en professionaliseert. De resultaten wijzen op een lichte vooruitgang op verschillende vlakken: er zijn meer communicatiemedewerkers, zij hebben bovendien ook meer voorkennis en meer ervaring, communicatie wordt steeds meer als een strategische functie gezien, en organisaties werken vaker planmatig. Ook de erkenning en waardering voor communicatieprofessionals gaat er licht op vooruit.
Toch zijn er nog uitdagingen: beperkte budgetten, een gebrek aan tijd voor strategisch werk en een te grote afhankelijkheid van ad hoc opdrachten blijven knelpunten. Daarom roept Kortom op tot blijvende aandacht voor communicatie als kernfunctie binnen socialprofitorganisaties.
Deze resultaten vormen een goede basis om de komende jaren verdere vooruitgang te boeken. We kijken met vertrouwen naar de toekomst en hopen bij de volgende meting opnieuw positieve evoluties te zien.
Beschouwingen, aanvullingen en suggesties zijn welkom bij eric@kortom.be.