Tips voor een veerkrachtige communicatiedienst

Tips voor een veerkrachtige communicatiedienst

Heb je geen tijd om een tekst over veerkracht te lezen? Dan moet je dit artikel vooral wél blijven lezen. Want als je een marathon van meetings volgt en voortdurend deadlines najaagt, is het belangrijk om af en toe op adem te komen. In dit artikel geven we jou 5 tips om jezelf niet voorbij te lopen in je communicatiewerk.

Focus

Communicatie is een breed vak. Het is daarom belangrijk om een focus te behouden. Dit doe je door niet te veel of te snel te switchen tussen communicatietaken. Probeer te focussen op één opdracht voor een bepaalde duur, en laat je niet afleiden door je sociale media te checken of snel even die ene mail te lezen. Want dan moet je iedere keer opnieuw je focus verleggen naar de opdracht waar je initieel mee bezig was. Het is tijdrovender en vooral: vermoeiender.

Onze gouden tip: Houd tijdsblokken vrij in je agenda om aan bepaalde opdrachten te kunnen doorwerken. Zo wordt je planning niet volgeboekt met meetings.

Begrens

Je kan niet elk onderdeel van communicatie alleen opnemen. Maak daarom duidelijke keuzes binnen je takenpakket. Wat valt onder jouw verantwoordelijkheid? In grotere teams kunnen communicatiedomeinen makkelijker afgebakend worden per functie. Zo kan één iemand de verantwoordelijke worden voor de interne communicatie of is er één collega die zich ontfermt over de sociale media.

Onze gouden tip: Ben je de enige communicatiemedewerker in je organisatie? Roep de hulp in van collega’s buiten de communicatiewerking. Misschien zien zij het wel zitten om wat communicatietaken op te nemen. Denk bijvoorbeeld aan redactiewerk voor de nieuwsbrief of websitebeheer. Zo draag je de communicatie samen en sta je er niet alleen voor. Op Kortompedia vind je tips om collega's te betrekken bij je communicatiewerk.

Plan

Werk zoveel mogelijk planmatig. Bij communicatie is het nu eenmaal verleidelijk om ad hoc opdrachten op te nemen. Vragen als ‘Wil je dat nog even op Facebook zetten?’ of ‘Zullen we vandaag nog even een nieuwsbrief versturen?’ zullen je vast bekend in de oren klinken. Werk daarom met een contentkalender waarin je duidelijk aangeeft wanneer je een nieuwsbrief uitstuurt of wanneer er iets op sociale media verschijnt. Het is een houvast voor jou, maar ook een manier om je content goed te verdelen over je kanalen.

Onze gouden tip: Maak gebruik van onze contentkalender in Trello. Deze template kan je gebruiken om je eigen planning te organiseren.

Pauzeer

Je kan je werk nog zo goed structureren, plannen en afbakenen: als je niet af en toe pauzeert, kan je werk zwaar beginnen wegen. Probeer een pauze in te lassen, al is het maar om een koffie te gaan halen of even naar buiten te gaan. Of even gezellig te babbelen met je collega. Een middagpauze skippen? Daar zijn wij geen fan van!

Onze gouden tip: Ga ieder uur een glas water halen (of een koffie of thee šŸ˜Š). Heb je geen dorst of is je glas nog niet leeg? Vraag aan je collega of je iets kunt gaan halen. Zo heb je even bewogen en een collega blij gemaakt: twee vliegen in één klap. šŸ˜‰

Connecteer

En last but not least: laat je inspireren door je communicaticollega’s! Loop je ergens vast in je communicatiewerk? Dan weet een communicatiecollega vast wel raad. Je hoeft het warm water niet uit te vinden. Met tips van je collega’s raak je al een heel eind ver. De Kortommunity staat voor je klaar.

Onze gouden tip: Deel je communicatietips en -voorbeelden in het kanaal ‘Inspirerende cases’ van onze Kortommunity. Daar kunnen jij en je communicatiecollega’s snuisteren in inspirerende voorbeelden om ideeën op te doen.

Gerelateerde blogs

  1. 28 december 2021Hoe organiseer je de communicatiedienst?
  2. 28 december 2021Hoe overleef je een eenpersoonscommunicatiedienst?
  3. 10 december 2021Hoe betrek je collegaā€™s bij het communicatiewerk?
  4. 27 februari 2023Een ontmoeting met communicatiecollegaā€™s - Tanja Verheyen
  5. 17 november 2023Hoe maak je een briefing voor communicatie-antennes? - TEMPLATE
  6. 12 juli 2023ā€œKies voor een organisatie die samenvalt met wat jij belangrijk vindtā€ - Heidi Zwaenepoel
  7. 13 juni 2023Hoe houd je het hoofd koel op een 1-persoonscommunicatiedienst?
  8. 24 oktober 20224 opstapjes naar betere communicatie
  9. 24 augustus 2022Jullie werkten massaal mee aan het Groot Gemeentelijk Communicatieonderzoek
  10. 12 juli 20225 vragen aan Katrien en Farida van Wablieft

Opleidingen over communicatiebeleid

Op maandag 2 december 2024 in Brussel

Expeditie Kortom: Artificiƫle Intelligentie

Op vrijdag 6 december 2024 in Brussel

Masterclass Leiderschap voor communicatieverantwoordelijken

Op dinsdag 10 december 2024 in Brussel

Masterclass Communicatiestrategie voor communicatieverantwoordelijken

Op woensdag 11 december 2024

Kortom Online - Wat leren we uit de social profit communicatiescan 2024?

Op dinsdag 14 januari 2025

START UP 1 - De organisatie van de communicatiedienst

Vind je het antwoord niet op je vraag?

Een van onze medewerkers helpt je graag verder in de community.

Stel je vraag in de community

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

  • 234_2imagine.png
  • LOGO_VP.jpeg
  • logo-og.png