Tips voor een veerkrachtige communicatiedienst
Heb je geen tijd om een tekst over veerkracht te lezen? Dan moet je dit artikel vooral wél blijven lezen. Want als je een marathon van meetings volgt en voortdurend deadlines najaagt, is het belangrijk om af en toe op adem te komen. In dit artikel geven we jou 5 tips om jezelf niet voorbij te lopen in je communicatiewerk.
Focus
Communicatie is een breed vak. Het is daarom belangrijk om een focus te behouden. Dit doe je door niet te veel of te snel te switchen tussen communicatietaken. Probeer te focussen op één opdracht voor een bepaalde duur, en laat je niet afleiden door je sociale media te checken of snel even die ene mail te lezen. Want dan moet je iedere keer opnieuw je focus verleggen naar de opdracht waar je initieel mee bezig was. Het is tijdrovender en vooral: vermoeiender.
Onze gouden tip: Houd tijdsblokken vrij in je agenda om aan bepaalde opdrachten te kunnen doorwerken. Zo wordt je planning niet volgeboekt met meetings.
Begrens
Je kan niet elk onderdeel van communicatie alleen opnemen. Maak daarom duidelijke keuzes binnen je takenpakket. Wat valt onder jouw verantwoordelijkheid? In grotere teams kunnen communicatiedomeinen makkelijker afgebakend worden per functie. Zo kan één iemand de verantwoordelijke worden voor de interne communicatie of is er één collega die zich ontfermt over de sociale media.
Onze gouden tip: Ben je de enige communicatiemedewerker in je organisatie? Roep de hulp in van collega’s buiten de communicatiewerking. Misschien zien zij het wel zitten om wat communicatietaken op te nemen. Denk bijvoorbeeld aan redactiewerk voor de nieuwsbrief of websitebeheer. Zo draag je de communicatie samen en sta je er niet alleen voor. Op Kortompedia vind je tips om collega's te betrekken bij je communicatiewerk.
Plan
Werk zoveel mogelijk planmatig. Bij communicatie is het nu eenmaal verleidelijk om ad hoc opdrachten op te nemen. Vragen als ‘Wil je dat nog even op Facebook zetten?’ of ‘Zullen we vandaag nog even een nieuwsbrief versturen?’ zullen je vast bekend in de oren klinken. Werk daarom met een contentkalender waarin je duidelijk aangeeft wanneer je een nieuwsbrief uitstuurt of wanneer er iets op sociale media verschijnt. Het is een houvast voor jou, maar ook een manier om je content goed te verdelen over je kanalen.
Onze gouden tip: Maak gebruik van onze contentkalender in Trello. Deze template kan je gebruiken om je eigen planning te organiseren.
Pauzeer
Je kan je werk nog zo goed structureren, plannen en afbakenen: als je niet af en toe pauzeert, kan je werk zwaar beginnen wegen. Probeer een pauze in te lassen, al is het maar om een koffie te gaan halen of even naar buiten te gaan. Of even gezellig te babbelen met je collega. Een middagpauze skippen? Daar zijn wij geen fan van!
Onze gouden tip: Ga ieder uur een glas water halen (of een koffie of thee š). Heb je geen dorst of is je glas nog niet leeg? Vraag aan je collega of je iets kunt gaan halen. Zo heb je even bewogen en een collega blij gemaakt: twee vliegen in één klap. š
Connecteer
En last but not least: laat je inspireren door je communicaticollega’s! Loop je ergens vast in je communicatiewerk? Dan weet een communicatiecollega vast wel raad. Je hoeft het warm water niet uit te vinden. Met tips van je collega’s raak je al een heel eind ver. De Kortommunity staat voor je klaar.
Onze gouden tip: Deel je communicatietips en -voorbeelden in het kanaal ‘Inspirerende cases’ van onze Kortommunity. Daar kunnen jij en je communicatiecollega’s snuisteren in inspirerende voorbeelden om ideeën op te doen.