Een podcast brengt emotie tot bij de luisteraar – Eline Bruneel, LM Plus

Een podcast brengt emotie tot bij de luisteraar – Eline Bruneel, LM Plus

Hoe maak je impact met persoonlijke verhalen? Ziekenfonds LM Plus lanceerde in 2022 ‘De Comeback’, een podcast waarin persoonlijke verhalen over veerkracht centraal staan. Naar aanleiding van de Internationale Podcastdag vertelt communicatieverantwoordelijke Eline Bruneel over haar ervaring.

“We speelden al even met het idee om een podcast te maken”, begint Eline. “Binnen onze organisatie zijn er namelijk heel wat mooie en persoonlijke verhalen te vertellen. En dat deden we ook wel in ons ledenmagazine bijvoorbeeld. Maar dat blijft een verslag van een gesprek. Een podcast maken was voor ons dan ook het kanaal bij uitstek waarmee we de emotie tot bij de luisteraar konden brengen. Het komt zo veel meer binnen.”

Verhalen van veerkracht en hoop

Overtuigd van de kracht van podcasts, volgden Eline en haar team enkele opleidingen en kochten ze podcastmateriaal aan. Daarna zochten ze het juiste format en een sterke insteek.

“Binnen onze werking worden we vaak geconfronteerd met trieste verhalen en verhalen van ziekte. Maar we zien ook dat er veel hoop en veerkracht zit in de mens. We kozen er bewust voor om die verhalen van hoop en veerkracht centraal te stellen.”

“In onze podcast brengen we persoonlijke verhalen van mensen die door ziekte of een ongeval in een spreekwoordelijk dal zijn terechtgekomen, maar op de één of andere manier steeds de kracht vinden om terug te vechten. We doopten onze podcast daarom ‘De Comeback’. We tonen hoe veerkrachtig mensen zijn, maar geven meteen ook tips aan omstaanders en familie over hoe ze moeten omgaan met iemand in de situatie.”

Taart brengt elk gesprek op gang

De onderwerpen die LM Plus aansnijdt in hun podcast liggen niet voor de hand. Zo spreekt Eline onder andere met een transman, iemand die een suïcidepoging ondernam en een vrouw die een postnatale depressie doormaakte.

“Het is bijzonder moedig dat die mensen hun verhaal willen vertellen. We kiezen er daarom bewust voor om tot bij onze gast thuis te gaan. Zo’n podcastsetting brengt altijd wat extra nervositeit. Je krijgt een micro voor je neus en je hebt ook een koptelefoon op. Door de vertrouwde omgeving voelen onze gasten zich comfortabeler. Wij brengen ook altijd taart mee, dat brengt elk gesprek op gang.”

“Sommige verhalen grijpen ons ook persoonlijk naar de keel. Dan zitten mijn collega Dieter en ik in de auto terug en dan zijn we even stil. Als we datzelfde emotionele gevoel hebben als we de afgewerkte podcastaflevering beluisteren dan is het geslaagd. Je moet de emotie kunnen horen en voelen in de montage. We behouden daarom ook bewust sfeergeluiden zoals het tikken van een koffietas op de ondertas. Of een kindje dat je in de verte hoort spelen. Je kan knippen in een interview, maar je mag er niet aan raken.”

Sommige verhalen grijpen ons persoonlijk naar de keel. Als we datzelfde emotionele gevoel hebben als we de afgewerkte podcastaflevering beluisteren dan is het geslaagd.

Alternatieve versie

“Een lang interview in een aflevering van ongeveer 25 minuten samenvatten, is geen gemakkelijke opgave. Het is een proces waarbij we echt keuzes moeten maken. We zijn ook wel flexibel: het verhaal heeft prioriteit, maar aan de andere kant moet het ritme goed blijven. We mikken dus wel echt om onder dat halfuur te blijven. Een keer vonden we het verhaal zo mooi dat we aan de gast een alternatieve versie van 45 minuten hebben geschonken.”

Niet enkel Eline en haar team moeten tevreden zijn met de podcast. Voor ze de aflevering lanceren, vragen ze heel wat feedback. “Wij laten de afgewerkte podcast beluisteren door collega’s en uiteraard ook door de gast. Pas als iedereen tevreden is met het resultaat, verspreiden we de aflevering.”

Een podcasthost is niets zonder haar team

Eline is zelf de stem en het gezicht van de podcast. “Wij hebben het geluk dat wij alles in-house kunnen houden en maken. De luisteraars horen mijn stem, maar zonder mijn communicatieteam zou er geen podcast zijn.”

“Wij zijn met vier collega’s. Fien en Annelies helpen mee aan het vooronderzoek. Ze zoeken naar goede onderwerpen en doen een uitgebreide research. Waar nodig winnen ze informatie in bij andere organisaties en middenveldpartners. Collega Dieter neemt dan weer het technische voor zijn rekening. Zo kan ik me volledig concentreren op het interview. Hij zorgt dat alles goed opgenomen wordt en zoekt tijdens het interview al naar een rode draad. Hij monteert nadien de podcast en schrijft pakkende bindteksten. Alleen al het feit dat dit zo’n teamgebeuren is, maakt dat we bijzonder trots zijn op onze podcast.”

Meer weten?

Labels:

Gerelateerde blogs

  1. 9 oktober 20246 maanden WhatsApp: dit zijn onze inzichten
  2. 10 juni 2024Saai of geniaal? De website van Gemeente Mol is een rijstwafel
  3. 16 mei 2024Dit doen jouw communicatiecollega’s met AI: 5 voorbeelden
  4. 20 maart 2024The war for talents winnen op sociale media
  5. 20 maart 2024Online polarisatie: in het oog van de storm – Ine Timmers van De Lijn
  6. 4 maart 2024Beste AI, welkom op de communicatiedienst!
  7. 5 januari 2024Feest op Instagram met jullie originele nieuwjaarswensen
  8. 24 oktober 2023ChatGPT, kan je me helpen aub?
  9. 26 september 2023Dansen, of toch niet? - Tips voor TikTok en Instagram Reels
  10. 11 september 2023De magie van online video – Lobke Gielkens en Jade Yorks

Vind je het antwoord niet op je vraag?

Een van onze medewerkers helpt je graag verder in de community.

Stel je vraag in de community

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

  • LOGO_VP.jpeg
  • 234_2imagine.png
  • logo-og.png