Dit doen jouw communicatiecollega’s met AI: 5 voorbeelden
AI is tegenwoordig overal. Het belooft heel wat mogelijkheden en tijdswinst voor de communicatiedienst. Het kan zoveel, waarvoor zet je het dan precies in? Laat je inspireren door deze voorbeelden.
Sneller tot de kern van je werk komen, wie wil dat niet? Gelukkig kan je heel wat uitvoerende taken overlaten aan allerlei AI-tools:
1. Copy paste repeat
In het Maria Middelares in Gent helpt AI het communicatieteam een handje om een uniform artsenoverzicht te maken op de website.
Van elke arts krijgt het communicatieteam een profielfoto. Elke foto heeft een andere achtergrond wat tot een onoverzichtelijke pagina leidt. Vroeger vroeg het heel wat manueel werk om het hoofd van de arts uit te knippen en op een standaard achtergrond te plaatsen. Dankzij de AI-integratie in Photoshop gebeurt dit nu in een vingerknip.
2. Van spraak naar tekst
Of wat dacht je van urenlang interviews uittypen? Ook dat is lang vervlogen tijd bij Maria Middelares. Even het audiobestand droppen in ‘Good Tape’ en tadaa, daar komt een tekstbestand.
De software herkent bijna elk gesproken woord, ook in het Nederlands. Voorlopig kan de tool nog geen stemmen herkennen en aanduiden. Je krijgt dus een doorlopende tekst, maar het zorgt ervoor dat je veel sneller kan starten met de redactie van het artikel.
3. Bye bye stockfoto’s
Als een authentieke foto niet mogelijk is, grijpen we snel terug naar stockfoto’s. Of moeten we zeggen ‘grepen’? Want de opties voor beeldgeneratie zijn vandaag legio, denk maar aan tools als Leonardo.ai, Midjourney, Dall-E, …
We zien steeds meer AI-gegenereerde beelden verschijnen. En dat lijkt ons niet onlogisch: waar je vroeger urenlang zat te zoeken, ben je nu een prompt verwijderd van het beeld in je hoofd. En hoewel we het absoluut afraden om in elke communicatie AI-gegenereerde beelden te gebruiken, kan het op bepaalde momenten voor een goede afwisseling zorgen.
Zo zagen we vorige week deze post van gemeente Evergem passeren.
4. Taalniveau van teksten controleren
Naast stockfoto’s vervangen en efficiëntiewinst, kan AI de communicatiedienst ook een handje helpen bij copywriting.
En als we aan teksten denken, komen we al snel uit bij ChatGPT. De tool kan bijzonder goed om met taalniveaus. Maria Middelares streeft in communicatie naar het B1-niveau en gebruikt ChatGPT om teksten te herschrijven of te controleren. Zo krijgen ze een snelle beoordeling en suggesties voor verbetering.
Ook wij gingen aan de slag met de taalniveaus. Kijk maar eens hoe ChatGPT de eerste versie van deze tekst herschreef.
5. Br-AI-nstormen
Tot slot vervult AI ook vaak de functie van collega. Zo is Katia Carreweyn de enige communicatiemedewerker van Politiezone regio Tielt. Van tijd tot tijd zet ze ChatGPT in als brainstormpartner.
Onlangs werkte ze een Facebookpost uit en vroeg ze een second opinion aan haar digitale collega. Met de aanpassingen die AI aanlevert kan ze weer verder aan de slag. Het bleek ook heel handig om passende muziek te bedenken bij een Instagrampost.
ChatGPT blijkt dus een handige tool om ideeën af te toetsen, maar het is een collega met gebreken. Je moet nog verder werken op de output en je moet die best ook nog eens controleren. Een collega van vlees en bloed vervangen, zit er dus niet in.
Meer tools en mogelijkheden ontdekken?
Benieuwd wat je nog kan doen met AI op de communicatiedienst? Op 12 juni organiseren we Kortom Online: Haal alles uit AI-tools. We duiken dieper in op AI-tools voor tekst en beeld en tonen hoe je ze effectief kan gebruiken.
Wil je meer lezen over hoe je AI kunt inzetten? Lees ons artikel in Kortompedia.