Hoe sterke samenwerkingen een campagne doen slagen - Fien Louwagie van ProVeg vzw

Hoe sterke samenwerkingen een campagne doen slagen - Fien Louwagie van ProVeg vzw

Niets zo ingewikkeld als iemands gedrag proberen te veranderen. Maar dat houdt ProVeg vzw niet tegen om ons te overtuigen meer plantaardig te eten. Met de Veggie Challenge kan je jezelf uitdagen om tijdens de maand maart vaker voor veganistische gerechten te kiezen. Fien Louwagie, communicatiecoördinator bij ProVeg, blikt terug op de vijfde editie van deze campagne. “Het is een team effort: je moet erin geloven en er zin in hebben, anders krijg je anderen niet mee.”

Om mee te doen met de Veggie Challenge kun je je registreren op de website van ProVeg en de app van de campagne downloaden. In deze app vind je plantaardige recepten en kun je bijhouden hoe vaak het je lukt om plantaardig te eten. Fien: “Je kunt ook als team meedoen, bijvoorbeeld met je collega’s. Dat sociale aspect werkt heel goed, want het zorgt voor een samenhorigheidsgevoel: ‘we doen het samen’. Eten is uiteindelijk een heel sociaal gebeuren. En samen meedoen helpt ook om de Veggie Challenge vol te houden.”

Stille deelnemers

Het succes van deze campagne kun je meten door te kijken naar hoeveel mensen zich registreerden en de app downloadden. Maar dat geeft geen volledig beeld. “Tijdens de eerste edities hebben we heel erg op het aantal inschrijvingen gefocust. Die focus hebben we de voorbije jaren wat losgelaten, omdat we dankzij ons onderzoek hebben vastgesteld dat er veel stille deelnemers zijn. Dat zijn mensen die wel meedoen met de Veggie Challenge maar zich niet registreren als deelnemer op onze website.”

“Voor ons is het natuurlijk leuker als mensen zich inschrijven, want dan hebben we hun contactgegevens om info over deze actie toe te sturen. Maar uiteindelijk is ons doel dat mensen meer plantaardig eten. Daarom hebben we ons tijdens deze editie sterk gefocust op de zichtbaarheid van de campagne. Dat deden we door een affichecampagne op te zetten in steden en gemeenten. Het was een heel bewuste keuze om hieraan meer budget te geven, omdat we zo de Veggie Challenge beter bekendmaken.”

(Lees verder onder de foto.)

Veggie Challenge

Toevalstreffer

De perswerking proberen Fien en haar collega’s zo goed mogelijk voor te bereiden in de maanden voor maart. “In februari ligt het zwaartepunt voor communicatie, dan zijn we de Veggie Challenge volop aan het promoten en brengen we de media op de hoogte. In het najaar sturen we ook al een persbericht uit, zodat maandbladen tijdig op de hoogte zijn van onze campagne en hier rekening mee kunnen houden.”

“Het was leuk om te zien hoe onze campagne toevallig opgepikt werd door Radio 2 en plots zoveel aandacht kreeg.” 

Maar media-aandacht kun je niet altijd voorspellen. Want soms komt er een kans uit onverwachte hoek. “We zijn tijdens de afgelopen editie ook te gast geweest bij Radio 2 voor het programma WinWin. Daar hebben we het prijsverschil besproken tussen plantaardige producten en vleesproducten. Het was leuk om te zien hoe onze campagne toevallig opgepikt werd door Radio 2 en plots zoveel aandacht kreeg. Het was een stagiaire bij VRT die de Veggie Challenge had geopperd. De perswerking heb je dus niet volledig onder controle. Het is belangrijk dat je voor zulke onverwachte kansen ruimte hebt in je agenda.”

Dromen komen uit

Voor de Veggie Challenge werkt ProVeg samen met retailers. Dankzij deze samenwerkingen krijgt de campagne een veel groter bereik, iets waar Fien en haar collega’s lang naar hebben toegewerkt. “Partnerships aangaan is tijdrovend, omdat je een organisatie moet overtuigen van je verhaal en daarna moet onderzoeken of het een goede match is. Maar eens de samenwerking goed loopt, ken je de mensen van de partnerorganisaties en weet je welke verwachtingen er zijn langs beide kanten.”

“7 jaar geleden droomden we nog van samenwerkingen met retailers. We zeiden toen: ‘Hoe cool zou het zijn als onze campagne in een supermarkt te vinden is?’. En vandaag zijn die partnerships mooi uitgebouwd. Het is heel leuk om te beseffen dat dromen soms werkelijkheid worden.”

 

Wil je meer lezen over deze case? Lees het artikel op Kortompedia.
Meer info over de Veggie Challenge vind je op www.proveg.be en www.veggiechallenge.be.
Labels:

Gerelateerde blogs

  1. 3 december 2024Stad Hasselt doorbreekt het taboe rond mentaal welzijn bij jongeren met straffe campagne
  2. 5 juli 2024Van digitaal tot lokaal: Iedereen mee met de campagne ‘Betaalbare Zorg’ van Solidaris
  3. 16 mei 2024Dit doen jouw communicatiecollega’s met AI: 5 voorbeelden
  4. 2 mei 2024Interne communicatie om mensen te verbinden
  5. 10 oktober 2023Campagnes met zorg gemaakt
  6. 3 mei 2023Finland: waar creatieve communicatie en belastingen hand in hand gaan

Opleidingen over gedragsverandering en communicatie

Op donderdag 12 december 2024 in Gent

Campagnes voeren en gedragsverandering

Op dinsdag 22 april 2025 in Gent

Evenementencommunicatie

Vind je het antwoord niet op je vraag?

Een van onze medewerkers helpt je graag verder in de community.

Stel je vraag in de community

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

  • 234_2imagine.png
  • LOGO_VP.jpeg
  • logo-og.png