Nood aan inspiratie voor je magazine? Neem een duik in deze voorbeelden.
Magazines zijn een sterk kanaal. Als je het goed aanpakt, kom je binnen bij de lezer. Zowel in de huiskamer als in hoofd en hart. Laat je inspireren door deze magazines die de sterktes van het kanaal ten volle benutten.
Stadsmagazine Gent en Info Halle
Beginnen doen we met de winnaars van de coverwedstrijd tijdens de studiedagen Magazines. Beide organisaties wonnen de award met een atypische magazinecover.
Het stadsmagazine van Gent kreeg een nieuw jasje, en dat viel duidelijk in de smaak. Stad Gent koos voor een foto genomen in een studio. Info Halle maakte een knipoog naar het beroemde album van The Beatles met hun cover in teken van ‘Terug naar school’. Twee boeiende keuzes die we minder vaak zien bij steden en gemeenten.
Ook binnenin de magazines vind je inspiratie. Zo geven beide steden ruimte aan grote foto’s. Daarnaast vertellen ze verhalen van hun inwoners en maken ze daarvoor gebruik van storytelling.
Wat kan je nog leren uit de magazines?
- Maak gebruik van mooie grote beelden die aanspreken.
- Vertel verhalen uit de community in interviews.
- Wissel interviews af met hapklare content (zoals korte nieuwtjes, fotoreportage ...), dat voor een aangenaam bladritme.
Bekijk hier het stadsmagazine van Gent.
Bekijk hier Info Halle.
Horeca Forma
Horeca Forma biedt opleidingen aan voor wie werkt in de horecasector. Jaarlijks brengt ze een magazine uit om de vormingskalender in de kijker te zetten. Dat doet ze op een originele manier: aan de hand van toffe formats presenteert deze organisatie haar opleidingen. Geen enkel artikel leest op dezelfde manier en toch hebben ze allemaal hetzelfde doel: mensen laten inschrijven voor hun opleidingen. Je leest in het magazine bijvoorbeeld een interview met bekende chefs die vertellen welke vijf opleidingen voor hen een absolute must zijn. Of je leert een team kennen dat in de kijker wordt gezet. Telkens weer kijk je vanuit een andere invalshoek naar opleidingen van Horeca Forma.
Wat kan je nog leren uit het magazine?
- Wees creatief met verschillende soorten formats.
- Maak gebruik van sterke beeldtaal, door krachtige foto's, maar ook andere afbeeldingen.
- Zorg voor een goede link tussen het magazine en andere kanalen voor meer info.
Bekijk hier het magazine van Horeca Forma.
MOW Personeelsmagazine
Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) zocht het niet al te ver voor hun personeelsmagazine. Met een knipoog verwijzen de namen van hun rubrieken naar de thematiek waar de collega’s dagelijks mee bezig zijn. Zo heet de inhoudstafel ‘Omleiding’, lees je interviews met ‘Bruggenbouwers’ en ‘Baanbrekers’ en doopten ze de nieuwtjesrubriek om tot ‘Snelweg’.
Het team van departement MOW bestaat uit diverse profielen, en dat merk je ook in het personeelsmagazine. Collega’s die hun verhaal brengen in de interviews komen uit de verschillende hoeken van de organisatie. Je leest zowel over het werk van een expert in Beton en Staal als over wat de collega’s op de juridische afdeling voor de organisatie betekenen. Daarnaast krijg je ook topics voorgeschoteld die alle collega’s aanbelangen, zoals loon of het spiksplinternieuwe kantoor.
Wat kan je nog leren uit het magazine?
- Wees creatief met rubrieken, een insteek vanuit de eigen organisatie zorgt voor een typerend magazine.
- Laat verschillende mensen uit de community aan het woord en representeer zo de diversiteit.
- Zoek naar onderwerpen die iedereen aanbelangen om er een magazine voor de hele community van te maken.
Download onderaan het personeelsmagazine om het te bekijken.
Meer inspiratie
- Meer inspiratie voor een succesvol magazine? Het boek ‘Kom binnen: maak een magazine dat je lezer raakt’ staat er vol van. Je kan het bestellen via www.politeia.be.
- En verruim je kennis met het dossier magazines op Kortompedia (voor leden van Kortom).