Hoe voer je eindredactie op je magazine uit? Met deze checklist verlies je niets uit het oog.

Hoe voer je eindredactie op je magazine uit? Met deze checklist verlies je niets uit het oog.

Eindredactie is een belangrijke taak van elke eindredacteur. Zo zet je de puntjes op de i bij elk artikel en op het volledige magazine. Met een checklist zorg je ervoor dat je niets over het hoofd ziet.

Deze checklist stelden we samen op basis van verschillende ervaringen. Elk magazine is anders, en vraagt dus om andere checks. Vul deze lijst dus zeker aan voor je eigen magazine.

Voor het magazine naar de vormgever gaat

Vooraleer alle inhoud naar de vormgever gaat, gebeurt er eindredactie op de teksten. Hierbij stel je jezelf de volgende vragen:

  • Werd de juiste invalshoek gekozen?
  • En werd zich doorheen het artikel aan die invalshoek gehouden?
  • Houdt de auteur zich aan het juiste aantal tekens?
  • Heeft het artikel een scherpe titel?
  • Heeft het artikel een krachtige inleiding?
  • Zijn er sprekende tussentitels?
  • Zijn er geen grammaticale of spellingsfouten?
  • Zit de tone of voice goed?
  • Werden de juiste quotes geselecteerd?
  • Welke beelden gebruik je bij het artikel?

Na de vormgeving

Vormgeving en eindredactie gaan hand in hand samen. Wanneer de teksten tot leven worden gewekt door een vormgever, is het aan de eindredacteur om de juiste accenten te leggen en ervoor te zorgen dat alles nog in het plaatje past na vormgeving.

Eindredactie op het artikel

  • Zijn er geen weduwen en wezen?
    • Weduwen: een woord (of een deel van een gesplitst woord) dat alleen op de laatste regel van een paragraaf staat.
    • Wezen: een woord of een zinsdeel die alleen een nieuwe paragraaf bemant.
  • Passen de quotes nog in het geheel? Zijn die niet te kort of te lang nu ze vormgegeven zijn?
  • Komen de titels en tussentitels tot hun recht? Vergelijk de titels ook eens met de andere spreads: val je niet in herhaling?
  • Komen de gekozen foto’s goed tot hun recht? Vertellen ze het juiste verhaal? Kijk het model in de lens of leesrichting (waar dat past)?

Eindredactie op editieplank

Voor eindredactie op de editieplank is een handig trucje om elke spread af te drukken en op te hangen. Op papier zie je toch nog andere fouten dan op een scherm.

  • Zijn er geen blinde spreads? (Dat zijn spreads met enkel tekst, zonder beelden, quotes of kaders die het geheel breken)
  • Heb je voldoende witruimte voorzien?
  • Zit het bladritme goed?
  • Zijn de paginanummers correct?

Check, check, dubbel check? Dan maak je het magazine drukklaar en kan het richting de drukker. 

Gerelateerde blogs

  1. 27 januari 2025Hoe reageer je op negatieve berichten op sociale media? [Inspiratienota]
  2. 14 oktober 2024Hoe maak je communicatie-afspraken?
  3. 26 september 2024Persbericht: heb je aan alles gedacht? CHECKLIST
  4. 17 september 2024Hoe kies je als lokaal bestuur op welke kanalen je actief bent?
  5. 11 december 2023Met welke verplichtingen moet je rekening houden?
  6. 17 november 2023Wie doet wat in het creatieteam? Enkele voorbeelden ter inspiratie.
  7. 17 november 2023Hoe maak je een coverconcept?
  8. 17 november 2023Hoe maak je een goede backcover?
  9. 17 november 2023Hoe werk je met formats?
  10. 17 november 2023Hoe vat je de visie achter het magazine samen? TEMPLATE

Vind je het antwoord niet op je vraag?

Een van onze medewerkers helpt je graag verder in de community.

Stel je vraag in de community

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

  • logo-og.png
  • LOGO_VP.jpeg

Cookies op deze website

Deze website maakt gebruik van cookies om goed te functioneren. Als je wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kan je jouw cookie-instellingen wijzigen. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen

Strikt noodzakelijk 8 cookies

Je ontvangt strikt noodzakelijke cookies, omdat ze nodig zijn voor het juist functioneren van deze website. Deze cookies kunt u niet uitschakelen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Voorkeuren 0 cookies

Deze website slaat jouw voorkeuren op zodat deze bij een volgend bezoek kunnen worden toegepast.

Geen cookies gevonden

Analyse 0 cookies

Deze website analyseert het gebruik ervan, zodat we functionaliteit daarop kunnen aanpassen en verbeteren. De gegevens zijn anoniem.

Geen cookies gevonden

Tracking 6 cookies

Deze website analyseert je bezoek om de inhoud beter op jouw behoeften af te stemmen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Extern 0 cookies

Deze website maakt gebruik van externe functionaliteit, zoals Social Media deelmogelijkheden.

Geen cookies gevonden