Hoe vind je de 'why', oftewel de drijfveer van je organisatie?
Je leest over het belang van de drijfveer van de organisatie. Weten waarom je doet wat je doet, zorgt ervoor dat gerichter te werk gaat. En dat levert wat op. Maar wat als die drijfveer, de ‘why’, de missie en visie, of hoe je het ook wil noemen, niet duidelijk is? Dan ga je samen met de leidinggevenden en collega's aan de slag om die scherp te stellen.
Dit artikel is geïnspireerd op het boek ‘Start with why’ van Simon Sinek.
Hoe vind je de 'why'?
Het antwoord op wat de ‘why’ is, moet je gaan zoeken bij het bestuur. Het is niet de taak van de communicatiedienst om die te gaan bepalen. Heeft het bestuur de why van de organisatie nog niet duidelijk gedefinieerd? Dan kan je hen wel begeleiden in het vinden van die ‘why’. En zijn medewerkers een meerwaarde om die scherp te stellen. Al is dat niet altijd even simpel. Om je drijfveer te vinden, mag je niet blijven hangen in algemene termen die elke organisatie zou kunnen claimen.
Wanneer je het bestuur helpt bij het zoeken naar die waarom, kan je hen deze vragen voorleggen:
- Waarom zijn we gestart met wat we doen?
- Waarmee maken we het verschil?
- Wat drijft ons?
- Waar ligt onze passie?
- Waarom komen mensen naar ons?
- Welke wereldproblemen lossen wij op?
- Wat maakt onze organisatie uniek en anders dan alle andere?
Er zijn nog tal van manieren om de drijfveer en de waarom van je organisatie te gaan vaststellen. Inspiratie om de why van de organisatie te vinden, lees je in dit artikel of in het boek Simon Sinek Start with Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action.
De oefening resulteert uiteindelijk dat alles wat je doet, vertrekt vanuit die drijfveer, wat je impact verhoogt. Als je weet waarom je organisatie bestaat en wat het ultieme doel is, dan kan je je magazine zo inzetten, dat het helpt die why te verwezenlijken.