Hoe vind je de 'why', oftewel de drijfveer van je organisatie?

Hoe vind je de 'why', oftewel de drijfveer van je organisatie?

Je leest over het belang van de drijfveer van de organisatie. Weten waarom je doet wat je doet, zorgt ervoor dat gerichter te werk gaat. En dat levert wat op. Maar wat als die drijfveer, de ‘why’, de missie en visie, of hoe je het ook wil noemen, niet duidelijk is? Dan ga je samen met de leidinggevenden en collega's aan de slag om die scherp te stellen.

Dit artikel is geïnspireerd op het boek ‘Start with why’ van Simon Sinek.

Hoe vind je de 'why'?

Het antwoord op wat de ‘why’ is, moet je gaan zoeken bij het bestuur. Het is niet de taak van de communicatiedienst om die te gaan bepalen. Heeft het bestuur de why van de organisatie nog niet duidelijk gedefinieerd? Dan kan je hen wel begeleiden in het vinden van die ‘why’. En zijn medewerkers een meerwaarde om die scherp te stellen. Al is dat niet altijd even simpel. Om je drijfveer te vinden, mag je niet blijven hangen in algemene termen die elke organisatie zou kunnen claimen.  

Wanneer je het bestuur helpt bij het zoeken naar die waarom, kan je hen deze vragen voorleggen:

  1. Waarom zijn we gestart met wat we doen? 
  2. Waarmee maken we het verschil?
  3. Wat drijft ons?
  4. Waar ligt onze passie?
  5. Waarom komen mensen naar ons?
  6. Welke wereldproblemen lossen wij op? 
  7. Wat maakt onze organisatie uniek en anders dan alle andere? 

Er zijn nog tal van manieren om de drijfveer en de waarom van je organisatie te gaan vaststellen. Inspiratie om de why van de organisatie te vinden, lees je in dit artikel of in het boek Simon Sinek Start with Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action

De oefening resulteert uiteindelijk dat alles wat je doet, vertrekt vanuit die drijfveer, wat je impact verhoogt. Als je weet waarom je organisatie bestaat en wat het ultieme doel is, dan kan je je magazine zo inzetten, dat het helpt die why te verwezenlijken.

Gerelateerde blogs

  1. 17 november 2023Wie doet wat in het creatieteam? Enkele voorbeelden ter inspiratie.
  2. 17 november 2023Hoe maak je een coverconcept?
  3. 17 november 2023Hoe maak je een goede backcover?
  4. 17 november 2023Hoe werk je met formats?
  5. 17 november 2023Hoe vat je de visie achter het magazine samen? TEMPLATE
  6. 17 november 2023Hoe stel je matrixen voor je magazine op? Leer uit het voorbeeld van 'Leven'.
  7. 17 november 2023Hoe verwerk je huisstijlelementen in het magazine? Enkele voorbeelden
  8. 17 november 2023Hoe zet je magazinecontent op andere kanalen in?
  9. 17 november 2023Hoe pak je een brainstorm aan? Zo deden ze dat bij de Gemeente Pelt.
  10. 17 november 2023Wanneer zet je meer dan één magazine in?

Vind je het antwoord niet op je vraag?

Een van onze medewerkers helpt je graag verder in de community.

Stel je vraag in de community

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

  • logo-og.png
  • LOGO_VP.jpeg

Cookies op deze website

Deze website maakt gebruik van cookies om goed te functioneren. Als je wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kan je jouw cookie-instellingen wijzigen. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen

Strikt noodzakelijk 8 cookies

Je ontvangt strikt noodzakelijke cookies, omdat ze nodig zijn voor het juist functioneren van deze website. Deze cookies kunt u niet uitschakelen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Voorkeuren 0 cookies

Deze website slaat jouw voorkeuren op zodat deze bij een volgend bezoek kunnen worden toegepast.

Geen cookies gevonden

Analyse 0 cookies

Deze website analyseert het gebruik ervan, zodat we functionaliteit daarop kunnen aanpassen en verbeteren. De gegevens zijn anoniem.

Geen cookies gevonden

Tracking 6 cookies

Deze website analyseert je bezoek om de inhoud beter op jouw behoeften af te stemmen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Extern 0 cookies

Deze website maakt gebruik van externe functionaliteit, zoals Social Media deelmogelijkheden.

Geen cookies gevonden