Hoe maak je een coverconcept?
Een coverconcept zorgt voor een duidelijke lijn bij de voorpagina van je blad. Je kan heel wat keuzes maken: van beeld over plaats van de titel tot stijl van de teasers. We bundelen in dit artikel tips en voorbeelden van andere magazines.
De cover is de eerste indruk die jouw lezers van het magazine krijgen. En een eerste indruk blijft hangen. Het is daarom belangrijk dat jouw cover je lezer aanspreekt en nieuwsgierig maakt naar meer.
Een coverconcept
Een goede cover ontwerpen is niet altijd gemakkelijk. Een coverconcept kan daarbij helpen. Dat is een idee voor een cover dat je op voorhand bedenkt en bij elke editie op dezelfde manier gaat toepassen. Een coverconcept zorgt ervoor dat je minder knopen moet doorhakken bij elke editie en draagt bij tot de herkenbaarheid van je magazine.
Elementen van een cover(concept)
Een cover bevat volgende elementen. Denk over die elementen na en maak duidelijke keuzes.
1. Titel van het magazine
Welke plaats krijgt de titel van het magazine? Komt die in het groot bovenaan of ga je voor een andere plaats? Wil je het logo van je organisatie op de cover? Waar plaats je die en in welke grootte? Maak je ook plaats voor het editienummer of niet?
Solidaris kiest om de titel ’S-Magazine’ links bovenaan te plaatsen en niet over de volledige bladbreedte. Daarbij krijgt de S veel ruimte, het woord magazine staat eronder. Door niet te werken met witte banden maakt de titel echt deel uit van de cover. In de S vind je de editie. Het logo staat in het midden onderaan.
De Ambrassade plaatst de titel onderaan. Hun logo staat rechts bovenaan. Ze werken in hun coverconcept met heel grote beelden en een visueel element.
2. Beeld op de cover
Welke keuzes maak je voor het coverbeeld? Ga je enkel foto’s gebruiken of kan een illustratie ook? Veel magazines kiezen bewust om foto’s van mensen op de cover te zetten. Ook daar kan je keuzes maken: kijken ze altijd in de lens of niet? Wie komt er op de cover en met hoeveel? Komen de personen op de cover ook later terug in het magazine en gebruik je de foto als teaser? De keuze van beeldgebruik past bij je organisatie en magazine.
Bij de Diabetesliga kiezen ze heel gericht voor mensen op de cover die de lezer aankijken. Sophie Billiet legt die keuze uit: “Diabetes heeft veel gezichten. Het gaat om mensen, om wat de diagnose of aandoening voor hen betekent en de impact ervan op hun leven. Wij proberen diabetes bespreekbaar te maken door deze aandoening letterlijk en figuurlijk een stem en gezicht te geven. We willen met onze cover de lezer uitnodigen en een positief en warm gevoel geven.”
Op de cover van Kortom Revue staan leden van Kortom die in de lens kijken. Marthe Pannecoucke legt uit: “Kortom Revue is een magazine waar we onze community centraal willen zetten. Daarom kiezen we er bewust voor om de communicatiemedewerker een gezicht te geven en een groep op de cover te plaatsen.” In tegenstelling tot veel andere magazines komen die leden niet meer aan bod in een artikel in het magazine. Toch is het niet lukraak gekozen. “Onze covers bevatten verhalen. Op de tweede pagina brengen we kort het verhaal van de cover. Die verhalen brengen onze community in beeld. In onze eerste editie bijvoorbeeld zien we het communicatieteam van Puurs-Sint-Amands die een wandeloverleg houdt in coronatijden. In de tweede editie krijgen we het verhaal van een groep communicatiemedewerkers van verschillende organisatie die elkaar vonden tijdens een opleiding. Dat past helemaal binnen onze waarden en visie.”
3. Teasers
Naast de titel en sprekende beelden, kunnen teasers jouw lezer over de streep trekken het magazine te openen. Teasers zijn korte stukken tekst die je meer vertellen over de inhoud.
Zet niet te veel teasers op de cover, beperk het tot drie. Je kan ook spelen met de stijl van de teaser: kies je voor quotes uit de artikels, ga je voor kernwoorden of geef je de titel van een artikel? Denk ook na over de plaats die een teaser inneemt.
Bij het infomagazine van Ingelmunster kiezen ze ervoor om telkens drie teasers rechtsonder te plaatsen. De mensen op de cover krijgen een extra uitgelichte quote in een bol. Dat moet de lezer ertoe aanzetten om het artikel te gaan lezen.
Op de cover van hun magazine Gezond Thuis plaatst het Wit-Gele Kruis twee soorten teasers. De mensen op de cover krijgen een quote. Daarnaast kondigen ze twee andere artikels aan door de rubriek te plaatsen met enkele kernwoorden over de inhoud.
Hoe herken je een coverconcept?
Zelf inspiratie opdoen voor covers? Dat kan heel gemakkelijk. Ga op zoek naar een magazine en leg meerdere edities naast elkaar. De magazines met een sterk coverconcept kan je er gemakkelijk uitpikken. Doe inspiratie op voor je eigen magazine door veel covers te bekijken. Wat vind je sterk aan een cover, wat spreekt jou aan, welke manier van teasen past het beste bij jouw concept? Zo zal je snel ontdekken wat wel of niet kan voor jouw organisatie.