Hoe ga je van een conceptplank naar een editieplank? Een voorbeeld van Komop.
Een conceptplank is als een bouwplan voor je magazine. Het is het sjabloon voor elke editie dat volgt. Hierin leg je bepaalde keuzes vast, en per editie vul je die in met content voor dat specifieke nummer. Om dat te illustreren, gebruiken we het voorbeeld van Komop, een magazine van Kom op tegen Kanker.
Hieronder zie je het bouwplan of de conceptplank van Komop, het magazine voor vrijwilligers, actievoerder en medewerkers van Kom op tegen Kanker. Ze baseren zich op dit bouwplan voor elke nieuwe editie. Met deze plank krijg je meteen een beeld van hoe het er zou moeten uitzien eens het ingevuld is.
De editieplank voor het nummer dat in de lente van 2023 uitkwam, ziet er dan zo uit:
Zoals je ziet, je hoeft je niet vast te pinnen op het bouwplan. In de loop van de tijd kregen sommige pagina’s een lichtjes andere invulling, of wisselden pagina’s met elkaar. Merk op dat de editieplank meer pagina's telt dan de conceptplank. Dat komt omdat na de eerste jaargang de organisatie besliste om extra pagina's toe te voegen aan het magzine. Ook al zijn er wijzigingen in het concept, je herkent wel het bouwplan in de editieplank. Een magazine evolueert mee met de noden van de lezer en de organisatie. Je bouwplan is een leidraad en houvast om telkens je magazine mee op te bouwen.