Hoe ga je aan de slag met de post-it methode?
Een manier om je magazine te evalueren is aan de hand van post-its. Hoe doe je dat? En waarop moet je letten? Aan de hand van dit voorbeeld krijg je een beter inzicht in de techniek.
Lezersonderzoek kan lastig lijken, al hoeft het niet zo moeilijk te zijn. Met de post-it techniek kan je al heel wat nuttige informatie krijgen. Het is een makkelijke methode om inzicht te krijgen in welke artikels je lezers (en niet-lezers!) interessant vinden.
Stap 1: de voorbereiding
Wat heb je nodig voor deze onderzoeksmethode?
- Een aantal exemplaren van je magazine
- Post-its in twee verschillende kleuren
- Korte vragenlijst om na de oefening wat meer inzicht te krijgen in de voorkeuren van de deelnemers
Stap 2: deelnemers verzamelen
Deelnemers voor je onderzoek vinden, kan op verschillende manieren. Ga bijvoorbeeld naar een plek of evenement waar heel wat mensen uit je doelgroep zich bevinden. Denk maar aan de plaatselijke markt, de kermis, een infoavond … Vraag op de man af aan een aantal mensen of je 15 minuten van hun tijd mag stelen. Veel meer hoeft de inbreng van hen niet te duren. Mensen die deelnemen, hoeven het magazine niet per se te kennen. Input van niet-lezers is ook interessant, maar moeten wel tot de doelgroep behoren.
Wil je de methode even testen vooraleer je op de doelgroep afstapt? Dan kan je het ook wat minder ver zoeken. Vraag een aantal collega’s om de oefening te doen. Ook dat kan al heel wat relevante informatie opleveren.
Tot slot kan je ook een aantal deelnemers uitnodigen bij de organisatie zelf. Dan kan je de post-it techniek combineren met een focusgroep. Tijdens een focusgroep ga je in gesprek met mensen uit de doelgroep. Daarmee kan je heel wat relevante kwalitatieve data verzamelen om het magazine te verbeteren.
Stap 3: deelnemers bevragen
Eens je je deelnemers gevonden hebt, is het tijd om hen te bevragen. Zo gaat de oefening in zijn werk:
- Geef de deelnemers een exemplaar van het magazine. Vraag hen een 5-tal minuutjes door het magazine te bladeren.
- Daarna geef je hen post-its in verschillende kleuren. Vraag om in de ene kleur (in dit artikel blauw) post-its te kleven op artikels die ze zouden willen lezen. Vraag om in de andere kleur (in dit artikel roze) post-its te kleven op artikels waar ze geen interesse in hebben.
- Nadat de deelnemers hun post-its kleefden, vraag je door waarom ze een artikel een blauwe of een roze post-it gaven.
- Ken je het magazine? (Een handige vraag om lezers en niet-lezers van het magazine te onderscheiden.)
- Wat maakt dat je dit artikel wel/niet wil lezen?
- Wat maakt het artikel aantrekkelijk?
- Wat maakt dat een artikel niet interessant is om te lezen?
- Op het eerste zicht, ben je geneigd om het magazine te lezen? Waarom wel of waarom niet?
- …
Stap 4: input opslaan
Daarna is het belangrijk om aan de slag te gaan met de informatie die de deelnemers jou gaven. Maak een Exceltabel waarin je alle antwoorden van de deelnemers verzamelt. In dit voorbeeld ziet het er zo uit:
Voeg daarbij ook de opmerkingen die de deelnemers gaven.
Stap 5: aan de slag met de data
Zoals je ziet, de meningen zijn verdeeld. Het is dan ook heel normaal dat een artikel zowel blauwe als roze post-its krijgt. Verschillende mensen lezen graag verschillende artikels.
Dat kan ook een conclusie zijn: we hebben een ruim doelpubliek, dus willen we iets voorzien voor elk wat wils. Dan moet je op zoek gaan naar wat misschien nog ontbreekt, of welk aspect mensen in je magazine nog missen. En zorg je voor een leuke mix aan artikels.
Voor sommige artikels is de mening wel meteen duidelijk. Bijvoorbeeld: ‘Over Kortom’ heeft in Kortom Revue weinig meerwaarde. Het is een magazine naar leden van Kortom, misschien kan het eruit of moet dit een andere invulling krijgen. Informatieve en human interest artikels zijn dan weer wel interessant. Al mag een artikel niet te lang zijn, blijkt uit de reacties.
Data interpreteren
Kwalitatieve data interpreteren is geen zwart-wit verhaal. Het gaat erom om met gezond verstand hiermee aan de slag te gaan. Spreek eventueel iemand van buiten de organisatie aan, met kennis van zaken, bijvoorbeeld een communicatiebureau. Wat zouden zij doen met deze resultaten? Ook dat kan heel wat waardevolle input opleveren, al hangt daar wel een prijskaartje aan.
Naast deze techniek, zijn er ook andere manieren om een lezersonderzoek op te stellen. Wil je hierover meer info, bekijk dan deze templates.