Dansen, of toch niet? - Tips voor TikTok en Instagram Reels
Heeft je organisatie een TikTok-profiel? Of zet je in op Instagram Reels? Beide platformen zijn een podium om met creatieve content uit te pakken. Tijdens de Dag van de Digitale Communicatie gaven experten inspirerende tips om op dat podium te kruipen, in de spotlights te gaan staan, en je publiek te raken. En we geven alvast één gouden tip: dansen hoeft niet, maar het mag.
Ga voor een technisch sterke video
De aandachtspanne op sociale media is niet lang. Maak dus geen langspeelfilm, maar ontwikkel korte video’s die behapbaar zijn. Een ideale duur bestaat niet, maar de belangrijkste vraag hierbij is: ‘Hoelang is je video boeiend genoeg om te blijven kijken?’ Durf hier eerlijk op te antwoorden, en kort je video in als dat voor een beter resultaat zorgt.
Sta ook stil bij de technische kant: probeer zoveel mogelijk te filmen in natuurlijk daglicht. Zo vermijd je over- of onderbelichting. Ook de camerahouding is belangrijk. Video’s worden voornamelijk op smartphones bekeken. Film dus zeker verticaal, zodat het scherm volledig gevuld is.
Voeg je ook een populaire soundtrack toe? Super! Maar wanneer iemand iets vertelt in je video, mag je ook zeker niet vergeten om ondertitels toe te voegen. Veel mensen kijken naar video’s zonder geluid, bijvoorbeeld op de trein. Als er dan geen ondertitels zijn, haakt een kijker al snel af.
Raak de juiste snaar
Om te weten welke content goed werkt, moet je voeling hebben met wat er leeft binnen je doelgroep. Volg daarom de kanalen die je doelgroep ook volgt. Als je jongeren als doelgroep hebt, is het bijvoorbeeld interessant om nws.nws.nws te volgen. Zo houd je de vinger aan de pols om de juiste onderwerpen op te pikken en een herkenbare invalshoek te vinden voor je video.
Op sociale media draait het om trends. Denk bijvoorbeeld aan BookTok, waarbij mensen hun favoriete boeken bekendmaakten in een filmpje. Het is belangrijk om meteen aan de slag te gaan met trends. Want een trend kan even snel verdwijnen als dat het was begonnen.
Een echte klassieker voor online video? Humor. Met een humoristische insteek kan je vaak kijkers geboeid houden, en kun je tegelijk je doelgroep ook informeren. Stad Aalst postte bijvoorbeeld deze online video om een concert van Pommelien Thijs aan te kondigen.
(Lees verder onder de video)
Zorg voor authenticiteit
Het is intussen een modewoord geworden, maar het blijft wel belangrijk op sociale media, en bij uitbreiding in al je communicatie: authenticiteit. Blijf dicht bij jezelf en trek de tone of voice door in al je video’s.
Werk je samen met een influencer? Kies dan voor iemand die voeling heeft met het thema. Want als de persoon niet geloofwaardig is, gaat je boodschap verloren.
Durf nee te zeggen
Denk na over wie je doelgroep is en op welke platformen ze actief zijn. Een video op TikTok plaatsen om 70-plussers te informeren over een activiteit is niet meteen een sterke insteek. Zeg dus zeker ‘nee’, wanneer je vaststelt dat een video niet gaat werken. Een contentplanning kan helpen om je ideeën te spreiden in de tijd en op voorhand rekening te houden met geplande evenementen.
Helemaal overtuigd om in te zetten op online video? Volg ons via Instagram of TikTok, zo kunnen we je ook volgen en je resultaten mee bewonderen!
Wil je graag meer inspiratie?
Leestips:
Online video: tips, tricks en trends - Jade Yorks & Lobke Gielkens
Kijktips op Instagram:
Kijktips op TikTok: