“Kies voor een organisatie die samenvalt met wat jij belangrijk vindt” - Heidi Zwaenepoel

“Kies voor een organisatie die samenvalt met wat jij belangrijk vindt” - Heidi Zwaenepoel

Het is volop aan het zomeren: de uitgelezen periode om even te ontsnappen aan onze boeiende maar ook razendsnelle en drukke communicatiejob. Een goede balans vinden tussen werk en privé is in elk seizoen belangrijk. Maar hoe doe je dit? Wij luisterden naar de ervaring van Heidi Zwaenepoel, stafmedewerker communicatie bij SAAMO Antwerpen. “Ik heb het echt nodig om dingen te doen die me uit mijn hoofd halen. Dan focus ik me op andere zintuigen.”

In de zomermaanden kan je Heidi terugvinden in een kleurrijke tuin. “Mijn zomerplezier is een tuin vol zelfgekweekte reukerwten en dahlia’s.” Ze vertelt ons dat ze het iedere dag probeert, de balans vinden tussen werk en privé. Maar of dit ook altijd lukt? “Mijn uitdaging is om uit mijn hoofd te komen. Ik heb een reeks activiteiten die ik regelmatig doe, waardoor ik ga voelen en kijken. Zo ben ik twee jaar geleden gestart met ijsberen in de zwemvijver in Boekenberg. Ik dacht dat een ijsberenclub niets voor mij zou zijn. Maar het tegendeel bleek waar. Het kalmerende effect van het ijskoude water verbaasde me, dus ben ik het blijven doen.”

 

“Het is mijn ultieme doel om geen flessenhals te zijn voor goede communicatie. Dus zoek ik voortdurend hoe ik mijn collega’s kan ondersteunen om zelf zo goed mogelijk te communiceren”

 

Loslaten en vertrouwen

Ontspannen is belangrijk. Maar helaas staat er geen ijskoude vijver klaar om tijdens de werkuren even in te duiken. Hoe doe je dat dan, de kalmte bewaren? “Ik ben de enige communicatiemedewerker in een organisatie met een 90-tal medewerkers, met 5 buurtwerken en 9 verschillende projecten. Het is mijn ultieme doel om geen flessenhals te zijn voor goede communicatie. Dus zoek ik voortdurend hoe ik mijn collega’s kan ondersteunen om zelf zo goed mogelijk te communiceren. En dat vraagt soms dat je kan loslaten en vertrouwen.”

In communicatie kunnen afspraken ervoor zorgen dat opdrachten vlotter en minder stressvol verlopen. “Ik werk intussen 27 jaar voor SAAMO, waarvan ik 10 jaar verantwoordelijk ben voor de communicatie. Ik leerde dat hoe beter je basis is, hoe makkelijker het is om het overzicht te behouden. Mijn houvast zijn een goede missie en visie, met daarbovenop een sterke branding. Bijna twee jaar geleden zetten we met alle vzw’s voor Samenlevingsopbouw de stap naar een nieuwe naam en branding. Het was een intens proces. Maar ik ben blij dat we daarin hebben doorgezet, want ik stel elke dag vast dat dit mijn werk veel makkelijker maakt. Omdat de naam, baseline en uitstraling meteen goed zitten.”

 

“Kies voor een organisatie die samenvalt met de dingen die je belangrijk vindt en waar je energie van krijgt”

 

Energie krijgen

De ultieme tip om energie terug te krijgen uit je communicatiejob? “Kies voor een organisatie die samenvalt met de dingen die je belangrijk vindt. SAAMO heeft als baseline: samen uitsluiting aanpakken. Om een samenleving goed te laten functioneren ben ik ervan overtuigd dat het noodzakelijk is om de stem te versterken van de mensen die het minst gehoord worden.”

“In het nieuws hoor je dagelijks verhalen over werkzoekenden, sociale huurders of jongeren in bepaalde wijken. Maar bijna nooit hoor je de verhalen van de mensen zelf, of de maatschappelijke oplossingen die zij relevant vinden. In de buurtwerken en projecten van mijn collega’s kom ik deze mensen dagelijks tegen. Hun verhalen geven me energie en erg veel goesting om daarmee aan de slag te gaan. Vaak neem ik mijn werk mee naar huis. Maar dat is niet noodzakelijk slecht.”

 

Onbetaalbaar

Mensen verbinden en herkenning creëren is iets waar Heidi sterk op inzet. En daar haalt ze veel voldoening uit. “Vorige maand vierden we het 40-jarige bestaan van SAAMO Antwerpen met een vrijwilligersfeest. We organiseerden een zeefdrukatelier, zodat mensen onze naam konden laten drukken op t-shirts en tasjes die ze zelf meebrachten. Een vrouw ging meteen naar de nabijgelegen Handelsstraat om een nieuwe zwarte djellaba te kopen, zodat ze op de achterkant in het wit SAAMO kon laten drukken. Zulke verhalen ontroeren me. Het zijn dan ook deze reacties op het werk die onbetaalbaar zijn.”

 

Gerelateerde blogs

  1. 18 december 2024Ga voor de beste ideeën met deze 5 brainstormtechnieken
  2. 22 oktober 2024Tips voor een veerkrachtige communicatiedienst
  3. 13 juni 2023Hoe houd je het hoofd koel op een 1-persoonscommunicatiedienst?
  4. 24 oktober 20224 opstapjes naar betere communicatie
  5. 24 augustus 2022Jullie werkten massaal mee aan het Groot Gemeentelijk Communicatieonderzoek
  6. 12 juli 20225 vragen aan Katrien en Farida van Wablieft

Vind je het antwoord niet op je vraag?

Een van onze medewerkers helpt je graag verder in de community.

Stel je vraag in de community

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

  • logo-og.png
  • LOGO_VP.jpeg
  • 234_2imagine.png