Interview met Kortom Award-winnaar: "We moeten meer durven naar buiten te treden met ons werk"
59 inzendingen, vier winnaars en véél blije gezichten. Dat is onze samenvatting van de Kortom Awards 2021. Maar hoe blikken de winnaars terug? Wij vroegen het aan Kristof Louagie van Brandweer Westhoek.
Flashback naar 20 april 2022: Kristof Louagie, diensthoofd communicatie van Brandweer Westhoek mag het podium op om een Kortom Award in ontvangst te nemen. Met de Kortom Awards zetten we om de twee jaar straffe communicatieprojecten in de bloemetjes. De aanwervingscampagne “Eén team, één familie” van Brandweer Westhoek werd beloond met de Kortom Award in de categorie Overheid.
Wat betekent de award voor jou en voor jouw organisatie?
Kristof Louagie, diensthoofd communicatie Brandweer Westhoek: Het is een heel mooie erkenning voor het werk dat we gedaan hebben. Als enige communicatiemedewerker binnen de organisatie is het geen eenvoudige taak om grootschalige campagnes op te zetten. Gelukkig kan ik rekenen op de communicatieantennes van de brandweerposten. Samen hebben we hard gewerkt aan deze campagne. Het doet extra deugd om dan erkenning te krijgen.
Natuurlijk zijn we vooral blij over het succes van onze aanwervingscampagne. De campagne heeft geleid tot 54 sollicitaties, wat twee keer zoveel is dan bij eerdere gelijkaardige initiatieven. Maar daarnaast is het ook echt heel fijn dat een professionele jury de campagne “mooi” en “goed uitgewerkt” noemt. Het bevestigt dat we goed bezig zijn en het geeft ons goesting om op dezelfde weg verder te gaan.
(lees verder onder de foto)
Hoe blik je terug op de award show?
Kristof Louagie: Wij, als brandweer, zijn niet gewend om awards te winnen of naar prijsuitreikingen te gaan. Dat was op mijn vorige job als marketingmanager van Bellewaerde Park wel anders (lacht). We wisten niet goed wat we konden verwachten. Het was een geweldige avond, vooral toen bleek dat we hadden gewonnen. We hadden het niet verwacht, we hadden ons eigen project zelfs niet in de top 3 van mogelijke winnaars geplaatst. Het was ook wel een glamoureuze avond, zij het op een typisch ingetogen overheidsmanier (lacht).
(lees verder onder de foto)
Welke reacties kreeg je op de award?
Alle collega's binnen onze brandweerzone waren erg trots. Ook in de bredere brandweersector hebben we veel positieve reacties gekregen:
(lees verder onder de tweet)
Van harte gefeliciteerd voor onze collega’s van @Brw_Westhoek! Ze bewijzen met deze knappe campagne en terechte prijs mee hoe de brandweer steeds professionelere organisatie wordt, sterk communicerend en grote meerwaarde voor samenleving! #proficiat! https://t.co/RYSkpL7usR
— Bert Brugghemans (@BertBrugghemans) April 21, 2022
Het is ook leuk dat andere overheidsdiensten contact met me hebben opgenomen om te vragen hoe we de campagne hebben aangepakt. Zelfs nu, één jaar later, krijg ik nog e-mails van communicatiecollega's die ervaringen willen uitwisselen. Het zet wel iets in beweging zo’n award. Dat toont ook wel dat de Kortom Awards toch wel een referentie zijn binnen de sector.
Waarom zou je communicatiecollega’s aanraden om een project in te zenden voor de Kortom Awards?
Het is typisch Belgisch dat we bescheiden blijven en niet durven uitpakken met onze prestaties. Ik zie zoveel indrukwekkende campagnes voorbijkomen die echt de moeite waard zijn. Als communicatiedienst steken we veel werk in het ontwikkelen van deze campagnes. Maar vaak eindigt het daar en wordt de campagne vergeten.
Waarom zouden we niet gewoon ons dossier indienen? We mogen trots zijn op wat we hebben bereikt en we moeten meer durven naar buiten te treden. Wie niet waagt, niet wint. De erkenning en bevestiging die je krijgt wanneer je wint of genomineerd wordt, geeft echt een geweldig gevoel. Gewoon doen dus!
🏆 Brandt bij jou ook het verlangen een award te winnen? Heb je een project waar je hart van in vuur en vlam staat? Laat je project niet volledig in rook opgaan en dien het vanaf september in voor de Kortom Awards 2023!