Hoera, Kortom wordt 22 jaar!
Waar zijn die feesthoedjes en toeters? Want al 22 jaar bouwen we samen aan een vereniging voor communicatie professionals uit de overheids- en socialprofitsector! Een bouwkundig project waar Kortom-leden en -medewerkers al heel wat steentjes aan hebben bijgedragen.
Een van de architecten van deze vereniging is Joost Ramaut, coördinator van Kortom. Zijn liefde voor koekjes en tombola’s is het cement geworden van Kortom-activiteiten. Maar hoe verliepen de bouwwerken bij Kortom de afgelopen jaren? En welke architecturale dromen heeft hij nog voor onze vereniging? Joost blikt terug en vooruit.
Bij Kortom-events komt er heel wat organisatie kijken. Wat was je grootste stress-momentje tot nu toe?
De organisatie van een grote studiedag of een congres is altijd een moment van stress: sprekers die ziek uitvallen, dakwerken in het vormingslokaal, beamers die niet werken … Mijn eerste congressen zorgden ongetwijfeld voor de meeste stress. Vooral toen bij het 10-jarig jubileum van Kortom bleek dat de cateraar te weinig broodjes had besteld bij zijn bakker. Gelukkig was er nog een grote verjaardagstaart die de vele lege magen nog wat kon vullen.
Kortom verandert iedere dag, met nieuwe leden, opleidingen en inzichten. Welke verandering had de meeste impact op de organisatie tot nu toe?
Elke nieuwe collega die erbij komt zorgt voor een bijkomende impuls. Annebeth had een grote impact op de ganse werking. Eric trekt Kortom inhoudelijk vooruit, net zoals Ymke, Sarah, Marthe en Nina de rol van Kortom als kenniscentrum en netwerkorganisatie een pak sterker en professioneler maken. Daar kan ik alleen maar erg gelukkig mee zijn.
Als vereniging moeten we snel kunnen schakelen bij onverwachte wijzigingen. Op welk moment heb je je planning volledig moeten omgooien?
De eerste weken van de lockdown in 2020 zorgden – ook voor Kortom - voor veel onzekerheid. Vormingsactiviteiten annuleren of uitstellen, experimenteren met online opleidingen en bestuursvergaderingen … dat was niet evident en het zorgde voor veel twijfels. Op dat moment hebben we ook gemerkt dat we als organisatie snel kunnen schakelen in moeilijke omstandigheden. Deze stresstest was dus wel geslaagd.
Kortom wil zichzelf voortdurend blijven uitvinden. Welk resultaat gaf je veel voldoening?
‘Probeer meer met ongeveer’, dat is voor mij een belangrijke leidraad. We proberen geregeld iets nieuws uit en als dat resultaat oplevert, dan geeft dat de grootste voldoening. Ik denk aan de Kortom Awards Show, het tijdschrift Kortom Revue, de nieuwe website … Het was vaak hard werken om deze en andere nieuwe initiatieven op te zetten maar het resultaat mag er ook zijn, vind ik.
Als je naar de toekomst kijkt, wat is dan volgens jou de grootste uitdaging?
De grootste - maar ook moeilijkste - uitdaging van Kortom vind ik onze rol als externe opiniemaker en belangenbehartiger. We hebben zeker de expertise om uitspraken te doen over ons vakgebied maar we hebben niet de tijd, de mensen en de middelen om als woordvoerder van onze sector op te treden. Het zou wel een belangrijke meerwaarde kunnen zijn voor onze leden en onze sector.
Waar hoop je dat Kortom staat over 10 jaar?
Kortom als organisatie is een middel om overheids- en socialprofitcommunicatie te versterken en communicatie nog effectiever te maken. Ik hoop dus vooral dat dit ook de komende 10 jaar gebeurt en dat communicatiemedewerkers de nodige ondersteuning, kennis en motivatie vinden om hun job nog beter te doen. Als onze leden het gevoel hebben dat wij hen daarin echt helpen, dan is onze missie geslaagd.