Wat is een communicatiebeleidsplan?
Wat staat er in een communicatiebeleidsplan? En waarom is het zinvol om zo’n plan uit te werken? In dit artikel ontdek je het nut van een sterk communicatiebeleidsplan voor je organisatie.
Dit artikel werd bijgewerkt op 16 januari 2025.
Een communicatiebeleidsplan is een goed uitgekiende leidraad die richting geeft en prioriteiten stelt in de communicatie. Je ontwikkelt eigenlijk de krijtlijnen voor je communicatie: waarom, voor wie, waarover, hoe, waar, met welke kanalen, wanneer, door wie en met welke middelen gaan we communicatie opzetten? Zo voorkom je willekeur en een versnipperde ad hoc werking. En dat is meteen de reden waarom een plan opstellen zo belangrijk is.
Een communicatiebeleidsplan bouwt verder op wat in het algemene beleids- of legislatuurplan staat. De communicatiedoelen en -doelgroepen van het communicatiebeleidsplan sluiten aan bij de missie, visie en kernwaarden van de organisatie. Een goed communicatiebeleidsplan ondersteunt het beleidsplan van de organisatie met een uitgebalanceerde en doelgerichte mix aan communicatie-initiatieven.
Onderdelen van een communicatiebeleidsplan
Een communicatiebeleidsplan bestaat uit:
- Communicatiedoelen: deze doelen vormen je kompas en lopen als rode draad doorheen je communicatiebeleidsplan. Het zijn abstracte concepten die in je communicatiebeleidsplan uitgewerkt worden. Het zijn je ankerpunten die je in je dagdagelijkse werking kunt toepassen. Bijvoorbeeld: ‘Inspireren’, ‘Erkenning creëren’, ‘Werven’, …
- Strategische doelstellingen: de strategieën benoemen wat je wil bereiken, een puntje aan de horizon. Strategieën zijn breed geformuleerd en geven je communicatiebeleidsplan vorm. Bijvoorbeeld ‘Communicatieprofessionals uit de overheids- en socialprofitsector erkennen Kortom als expertisecentrum voor communicatie en voelen zich erkend als communicatiedeskundige door Kortom.’
- Operationele doelstellingen: deze doelstellingen maken je strategische doelstellingen concreter en maken de brug naar de acties in je communicatiewerking. Bijvoorbeeld ‘Communicatieprofessionals vinden antwoorden op hun communicatievragen via de communicatie van Kortom.’
- Acties: de acties schetsen de communicatiewerking. Op dit niveau schrijf je concreet uit hoe je de operationele doelstelling wil bereiken. Bijvoorbeeld ‘Onze opleidingen worden bekendgemaakt via de communicatiekanalen van Kortom.’
De missie en visie van je organisatie vormen mee het kader van je communicatiebeleidsplan. Ze bepalen waarom je communiceert en hoe je dit doet. Verwerk dit dus zeker mee in je communicatiebeleidsplan. Dit komt vaak aan bod in de inleiding van je plan.
Benieuwd hoe je een communicatiebeleidsplan uitwerkt? In dit artikel op Kortompedia krijg je een houvast.