5 vragen aan Kristof D'hanens van I Like Media
Kristof D’hanens heeft een zwak voor digitale communicatie en storytelling. Als trainer bij I Like Media inspireert hij organisaties om zelf aan de slag te gaan. Daarnaast maakt hij de Vlaming meer vertrouwd met apps bij Appstublieft. Wat hem drijft en hoe hij naar de toekomst kijkt, dat lees je hier in 5 vragen.
1. Wat is het mooiste moment van je loopbaan tot nu toe?
Dat is ongetwijfeld eind 2016, in het vergaderzaaltje van Café Den Turk in Gent. Samen met 4 andere trainers hebben we toen I Like Media opgericht. Ik was al vijf jaar zelfstandige in bijberoep, maar ik heb mijn fulltime job definitief opgezegd toen we I Like Media hebben opgestart.
Die avond was echt een magisch moment. Het besef van ‘nu is het voor echt!’. En dat moest achteraf natuurlijk beklonken worden met een jenever en chocomelk op de kerstmarkt.
2. Wat is de grootste blunder uit je carrière?
Bij een talk op het voorjaarscongres voor vonk heb ik ooit een drone gesloopt… Die sessie vond plaats in Het Huis van de Toekomst, en in mijn zaaltje hing er een drone vlak boven mij.
Als ik spreek voor een publiek beweeg ik nogal veel met mijn handen, en bij een van die bewegingen, had ik die drone mee. Pas op: hij was niet helemaal kapot hoor. Maar er was toch een stukje afgebroken. Ik hoop in elk geval dat ze die hebben kunnen herstellen ...
3. Waar haal je voldoening uit op je job?
Ik spreek heel graag voor een volle zaal en haal er veel voldoening uit als ik merk dat luisteraars echt mee zijn in het verhaal dat ik probeer over te brengen in mijn slides. Viel dat even dik tegen het afgelopen jaar. Ik denk dat de verhouding offline/online opleiding geven in 2020 rond de 20/80 moet liggen. En ook in 2021 heb ik nog niet veel in een zaal kunnen staan. Dat mis ik wel.
Ondertussen heb ik wel ontdekt dat je ook met een online format kunt scoren. Zo herwerkte ik de dagopleiding over smartphonefotografie tot een webinar in twee delen met een 10-daagse FotoChallenge. De deelnemers krijgen dan elke dag een opdracht om hun foto-skills te oefenen. Zo’n dingen zijn in een dagopleiding onmogelijk, maar zijn wel echt een meerwaarde voor de cursist.
4. Wie zijn job zou je graag eens doen?
Ik zou wel eens graag in de schoenen staan van de social media manager die de Twitter beheert bij NMBS. Liefst op een dag dat het gesneeuwd heeft. Dat lijkt me doodvermoeiend, maar wel heerlijk om zo een hele dag op adrenaline te leven en écht het verschil te maken voor veel mensen.
5. Wat brengt de toekomst voor het communicatievak volgens jou?
Als communicatieverantwoordelijke zal je meer en meer moeten evolueren van content creator naar content coördinator. Uiteraard ga je zelf moeten weten hoe sociale media werkt, hoe je een goede tekst schrijft en wat de impact is van video. Maar meer en meer ga je ook collega’s skills moeten bijbrengen op dat vlak.
Als communicatieverantwoordelijke zal je meer en meer moeten evolueren van content creator naar content coördinator.
- Kristof D'Hanens, I Like Media
Je kunt als communicatieverantwoordelijke onmogelijk zelf alle teksten schrijven, foto’s maken, video’s produceren, advertenties opzetten… Daarvoor ga je content moeten aangeleverd krijgen van je collega’s.
Het overzicht bewaren over de verschillende kanalen, die goed profileren, planningen opmaken en achter de veren zitten van collega’s, oversten, burgers, klanten… Dat wordt cruciaal in zo’n functie.