Hoe maak je werk van contentplanning?

Hoe maak je werk van contentplanning?

Een contentplan zorgt ervoor dat je planmatig werkt en ad-hoc-communicatie vermijdt. Het is daarom een belangrijk werkinstrument. In dit artikel lees je onze tips om een sterk contentplan op te stellen.

Laatst bijgewerkt op 3 maart 2025

Een evenwichtig samengestelde communicatiemix versterkt je boodschap. Wanneer je meerdere communicatiekanalen inzet, is het belangrijk een overzicht te houden op de balans tussen verschillende on- en offline kanalen. Een contentplan of contentkalender biedt structuur in jouw communicatiemix. Het is een kalender waarin je de content voor de komende maand(en) in een handig overzicht samenbrengt. Lees meer over een contentplan in het artikel: 'Wat is de meerwaarde van een contentplan?'

Enkele tips voor een sterk contentplan:

Zorg voor een duidelijke en volledige contentplanning

In je contentplan zal je rekening moeten houden met de basisvragen van goede communicatie. Denk aan deze elementen:

  • Boodschap: waarover wil je communiceren?
  • Verantwoordelijke: wie gaat dit communiceren?
  • Doelgroep: wie wil je bereiken met je communicatie-actie? 
  • Kanaal: waar ga je dit allemaal communiceren (socialemediakanalen, nieuwsbrief...)?
  • Format: Zorg voor een passend format of tekst om de boodschap te communiceren. Zeker voor socialemediaposts kan het interessant zijn om na te denken over copy en format (link, foto, video) en dat op te nemen in je plan. Houd rekening met de eigenschappen van de gekozen kanalen. 
  • Timing: Wanneer wil je communiceren en welke tijdsinvestering brengt het mee om alles voor te bereiden?
  • Budget: Heb je bepaalde financiële middelen nodig? 

Bijkomend kan je ook plaats voorzien voor:

  • Thema (met kleurcodes): Het kan handig zijn om je boodschappen in te delen in campagnes, thema’s,… om de balans van thema’s in het oog te houden en te analyseren.
  • Status (met kleurcodes): Wat moet nog gebeuren (en door wie)?

Om een contentplan op te stellen kan je verschillende platforms gebruiken. Ontdek meer over tools voor contentplanning.

Kies voor verschillende soorten content

Als je je contentplan opbouwt, zoek je best afwisseling in verschillende soorten content. Bijvoorbeeld:

  • Actualiteit: Welke dagen zijn belangrijk voor jouw doelpubliek? Bekijk een Top Topical kalender, vaak vind je veel inhakers waar je jouw boodschap aan kunt ophangen.
  • Eigen planning en events: Welke gebeurtenissen staan op de planning? Welke beslissingen, events… moeten gecommuniceerd worden?
  • Vaste formats: Je kan voor bepaalde content vaste formats bepalen die telkens terugkomen. Ze zorgen voor herkenbaarheid en opvulling van je contentkalender.

Bij stad Halle maken ze daarom een onderscheid tussen Booms & Beats“Je hebt altijd enkele booms, dat zijn grote realisaties en evenementen waar we specifieke campagnes en plannen voor maken. Maar enkel daarmee kan je geen contentplanning opvullen, daarom heb je ook beats nodig. Bijvoorbeeld door te werken met inhakers of vaste formats”. Het is bovendien niet erg om af en toe goede content te hergebruiken zodat je planning steeds gevuld blijft.

Houd rekening met je doelgroep en meerjarenplanning

Wanneer je je contentplanning opmaakt, moet je rekening houden met de informatie die de doelgroep wil, en niet enkel met welke info jij kan bieden voor het behalen van jouw doelstellingen en strategie.

Voor ons is het niet belangrijk om een balans te zoeken tussen alle diensten en hen allemaal tevreden te houden. We moeten vooral kijken naar hoe interessant de onderwerpen zijn voor de inwoners.

Michiel Thijskens - gemeente Oudsbergen

Je eigen meerjarenplan of communicatieplan kan wel helpen om een balans te houden in je contentplanning. Bij stad Halle werken ze met formats die samenhangen met de doelstellingen en het meerjarenplan. De doelgroepen worden daarbij niet uit het oog verloren: “Wij gebruiken ons communicatieplan om formats te bedenken en ons contentplan in te vullen”, vertelt Jellina Vanderheijden van dienst communicatie. In de video hieronder geeft ze een concreet voorbeeld.

Volg je contentplan op

Het is niet enkel de bedoeling dat jouw content voortleeft bij het doelpubliek, je moet ook zelf de contentkalender blijven opvolgen. Het updaten van dit levend document is zeer arbeidsintensief, maar zorgt er tegelijk voor dat je steeds voldoende content hebt. Eens je content voorbereid is, geeft het je ruimte in drukke periodes. Isolde Van Eenooghe van politiezone Damme/Knokke-Heist geeft mee: “Maak best in het najaar al je contentplanning voor het volgende jaar op om de grote lijnen uit te stippelen. Zo kan je dat als basis gebruiken om op verder te bouwen.”   

Hoe vaak je het herbekijkt en wanneer je plant is een eigen keuze. Plan de grote lijnen voor 6 maanden of een jaar en vul dan de planning op korte termijn verder aan. Dat kan bijvoorbeeld maandelijks of tweemaandelijks.

Bosgroep Limburg werkt met een driemaandelijkse planning, Pascal Van Hees legt hieronder in de video uit hoe zij dat aanpakken.

Nog een laatste tip: is er een (externe) crisis aan de gang? Bekijk je contentplan dan opnieuw en schrap de boodschappen die er niet meer in thuis horen.

Zoek een goede contentflow

Om je contentkalender in te vullen, heb je natuurlijk informatie nodig. En die input moet je als communicatiedienst verzamelen bij collega’s en andere diensten uit de organisatie. Hoe komt alles nu vlot tot bij jou? Enkele organisaties geven hun aanpak, lees het in dit artikel over contentflow.

Gerelateerde blogs

  1. 3 maart 2025Wat is de meerwaarde van een contentplan?
  2. 27 januari 2025Hoe reageer je op negatieve berichten op sociale media? [Inspiratienota]
  3. 16 januari 2025Hoe schrijf je een communicatiebeleidsplan?
  4. 8 januari 2025AI-proef: hoe werkt Claude en waarvoor zet je het in?
  5. 11 december 2024Wat is de keerzijde van AI?
  6. 6 december 2024Hoe maak je een eigen GPT in ChatGPT?
  7. 6 december 2024Hoe werkt een custom GPT?
  8. 4 november 2024Wanneer gebruik je AI-afbeeldingen?
  9. 25 oktober 2024AI-proef: wat vinden onze testers van Textmetrics?
  10. 24 oktober 2024WhatsApp: ook voor jouw organisatie? - Webinar

Vind je het antwoord niet op je vraag?

Een van onze medewerkers helpt je graag verder in de community.

Stel je vraag in de community

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

  • LOGO_VP.jpeg
  • logo-og.png

Cookies op deze website

Deze website maakt gebruik van cookies om goed te functioneren. Als je wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kan je jouw cookie-instellingen wijzigen. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.

Cookie instellingen

Strikt noodzakelijk 8 cookies

Je ontvangt strikt noodzakelijke cookies, omdat ze nodig zijn voor het juist functioneren van deze website. Deze cookies kunt u niet uitschakelen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Voorkeuren 0 cookies

Deze website slaat jouw voorkeuren op zodat deze bij een volgend bezoek kunnen worden toegepast.

Geen cookies gevonden

Analyse 0 cookies

Deze website analyseert het gebruik ervan, zodat we functionaliteit daarop kunnen aanpassen en verbeteren. De gegevens zijn anoniem.

Geen cookies gevonden

Tracking 6 cookies

Deze website analyseert je bezoek om de inhoud beter op jouw behoeften af te stemmen.
Naam Leverancier Omschrijving Bewaartijd

Extern 0 cookies

Deze website maakt gebruik van externe functionaliteit, zoals Social Media deelmogelijkheden.

Geen cookies gevonden