Hoe maak je werk van contentplanning?
Een contentplan zorgt ervoor dat je planmatig werkt en ad-hoc-communicatie vermijdt. Het is daarom een belangrijk werkinstrument. In dit artikel lees je onze tips om een sterk contentplan op te stellen.
Laatst bijgewerkt op 3 maart 2025
Een evenwichtig samengestelde communicatiemix versterkt je boodschap. Wanneer je meerdere communicatiekanalen inzet, is het belangrijk een overzicht te houden op de balans tussen verschillende on- en offline kanalen. Een contentplan of contentkalender biedt structuur in jouw communicatiemix. Het is een kalender waarin je de content voor de komende maand(en) in een handig overzicht samenbrengt. Lees meer over een contentplan in het artikel: 'Wat is de meerwaarde van een contentplan?'
Enkele tips voor een sterk contentplan:
Zorg voor een duidelijke en volledige contentplanning
In je contentplan zal je rekening moeten houden met de basisvragen van goede communicatie. Denk aan deze elementen:
- Boodschap: waarover wil je communiceren?
- Verantwoordelijke: wie gaat dit communiceren?
- Doelgroep: wie wil je bereiken met je communicatie-actie?
- Kanaal: waar ga je dit allemaal communiceren (socialemediakanalen, nieuwsbrief...)?
- Format: Zorg voor een passend format of tekst om de boodschap te communiceren. Zeker voor socialemediaposts kan het interessant zijn om na te denken over copy en format (link, foto, video) en dat op te nemen in je plan. Houd rekening met de eigenschappen van de gekozen kanalen.
- Timing: Wanneer wil je communiceren en welke tijdsinvestering brengt het mee om alles voor te bereiden?
- Budget: Heb je bepaalde financiële middelen nodig?
Bijkomend kan je ook plaats voorzien voor:
- Thema (met kleurcodes): Het kan handig zijn om je boodschappen in te delen in campagnes, thema’s,… om de balans van thema’s in het oog te houden en te analyseren.
- Status (met kleurcodes): Wat moet nog gebeuren (en door wie)?
Om een contentplan op te stellen kan je verschillende platforms gebruiken. Ontdek meer over tools voor contentplanning.
Kies voor verschillende soorten content
Als je je contentplan opbouwt, zoek je best afwisseling in verschillende soorten content. Bijvoorbeeld:
- Actualiteit: Welke dagen zijn belangrijk voor jouw doelpubliek? Bekijk een Top Topical kalender, vaak vind je veel inhakers waar je jouw boodschap aan kunt ophangen.
- Eigen planning en events: Welke gebeurtenissen staan op de planning? Welke beslissingen, events… moeten gecommuniceerd worden?
- Vaste formats: Je kan voor bepaalde content vaste formats bepalen die telkens terugkomen. Ze zorgen voor herkenbaarheid en opvulling van je contentkalender.
Bij stad Halle maken ze daarom een onderscheid tussen Booms & Beats: “Je hebt altijd enkele booms, dat zijn grote realisaties en evenementen waar we specifieke campagnes en plannen voor maken. Maar enkel daarmee kan je geen contentplanning opvullen, daarom heb je ook beats nodig. Bijvoorbeeld door te werken met inhakers of vaste formats”. Het is bovendien niet erg om af en toe goede content te hergebruiken zodat je planning steeds gevuld blijft.
Houd rekening met je doelgroep en meerjarenplanning
Wanneer je je contentplanning opmaakt, moet je rekening houden met de informatie die de doelgroep wil, en niet enkel met welke info jij kan bieden voor het behalen van jouw doelstellingen en strategie.
Voor ons is het niet belangrijk om een balans te zoeken tussen alle diensten en hen allemaal tevreden te houden. We moeten vooral kijken naar hoe interessant de onderwerpen zijn voor de inwoners.
Michiel Thijskens - gemeente Oudsbergen
Je eigen meerjarenplan of communicatieplan kan wel helpen om een balans te houden in je contentplanning. Bij stad Halle werken ze met formats die samenhangen met de doelstellingen en het meerjarenplan. De doelgroepen worden daarbij niet uit het oog verloren: “Wij gebruiken ons communicatieplan om formats te bedenken en ons contentplan in te vullen”, vertelt Jellina Vanderheijden van dienst communicatie. In de video hieronder geeft ze een concreet voorbeeld.
Volg je contentplan op
Het is niet enkel de bedoeling dat jouw content voortleeft bij het doelpubliek, je moet ook zelf de contentkalender blijven opvolgen. Het updaten van dit levend document is zeer arbeidsintensief, maar zorgt er tegelijk voor dat je steeds voldoende content hebt. Eens je content voorbereid is, geeft het je ruimte in drukke periodes. Isolde Van Eenooghe van politiezone Damme/Knokke-Heist geeft mee: “Maak best in het najaar al je contentplanning voor het volgende jaar op om de grote lijnen uit te stippelen. Zo kan je dat als basis gebruiken om op verder te bouwen.”
Hoe vaak je het herbekijkt en wanneer je plant is een eigen keuze. Plan de grote lijnen voor 6 maanden of een jaar en vul dan de planning op korte termijn verder aan. Dat kan bijvoorbeeld maandelijks of tweemaandelijks.
Bosgroep Limburg werkt met een driemaandelijkse planning, Pascal Van Hees legt hieronder in de video uit hoe zij dat aanpakken.
Nog een laatste tip: is er een (externe) crisis aan de gang? Bekijk je contentplan dan opnieuw en schrap de boodschappen die er niet meer in thuis horen.
Zoek een goede contentflow
Om je contentkalender in te vullen, heb je natuurlijk informatie nodig. En die input moet je als communicatiedienst verzamelen bij collega’s en andere diensten uit de organisatie. Hoe komt alles nu vlot tot bij jou? Enkele organisaties geven hun aanpak, lees het in dit artikel over contentflow.